Hyllyvarausten poimintaohje

Hyllyvarausten poiminta Lapin kirjastossa

Ohjetta päivitetty 26.10.2020

  1. Varauksen noutopiste on omassa kunnassa:
    -> teos on hyllyssä kirjastossa, joka on varauksen noutopiste – tämä kirjasto etsii

  2. Noutopiste ei ole omassa kunnassa: varauksia etsitään kirjastoissa tässä järjestyksessä:

  3.   Rovaniemen pääkirjasto

  4.   Rovaniemen muu kirjasto
  5.   Mikä tahansa muu kunnan pääkirjasto
  6.   Mikä tahansa muu kunnan toinen kirjasto

  7. Jos varattua teosta ei löydy poimintavuorossa olevasta kirjastosta, nide / niteet merkitään kadonneiksi vuorokauden kuluessa, ks. kuva.

Nide merkitään kadonneeksi Kohassa valitsemalla niteen yläpidosta alasvetovalikosta Kadonnut-tila.

Jos varauksen noutopiste on Ylitornion tai Pellon kirjasto
Varausta haetaan hyllystä ensin Ylitornion tai Pellon kirjastosta.
Jos varattua teosta ei ole näissä kirjastoissa, pätee normaali hyllyvarausten etsimisjärjestys.

Jos varauksen noutopiste on Muonion tai Enontekiön kirjasto tai Yhteispohjoismainen auto
Varausta haetaan hyllystä ensin näistä kirjastosta tai autoista.
Jos varattua teosta ei ole näissä kirjastoissa tai autossa, pätee normaali hyllyvarausten etsimisjärjestys.

Tilatun aineiston tuplatietueet

Tilatun aineiston tuplatietueet

Ensimmäisenä poimittu TäTi-tietue tarkastetaan. Sen jälkeen muut siirtävät vastaanotettaessa omat niteensä tähän tietueeseen ja poistavat sen jälkeen oman ylimääräisen tietueen.

Jos poistettavassa tietueessa on varauksia, ne pitää ensin tehdä täydelliseen tietueeseen ja poistaa sen jälkeen omasta vajaasta tietueesta.

Jos varausjonoa pitää järjestää aikajärjestykseen, ilmoita siitä Kohalappi-sähköpostiin tai Rovaniemen hankintaan. Huom. Laita varauksen alkupäiväksi sama, joka on poistuvassa tietueessa.

Kohan sertifikaatti otetaan käytöön 9.9.

Kohan sertifikaatin henkilökohtaiset tiedot

Yleistä

Lapin kirjaston Kohan virkailijanäkymän tietoturvaa parannetaan virkailijoiden käyttämien laitteiden internet-selaimissa.

Keskiviikosta 9.9.2020 alkaen Kohan virkailijaliittymään pääsevät ainoastaan sellaiset käyttäjät, joilla on laitteiden internetselaimissa voimassa oleva varmenne eli sertifikaatti asennettuna. Varmenteen voi asentaa jo ennalta. Ilman asennettua varmennetta Kohaan ei pysty kirjautumaan 9.9. lähtien.

Varsinainen kirjautuminen Kohaan ei muutu, eli siinä käytetään samaa tunnusta ja salasanaa kuin aiemmin.

Varmenteen asennus

Varmenne on henkilökohtainen. Varmenne on asennettava jokaiselle laitteelle ja jokaiselle selaimelle, joilla Kohan virkailijaliittymää käytetään.

Varmenteen asennusohje on osoitteesa https://drive.google.com/file/d/1MWheA3Fab3vXDsetn0GozTgmiEwNcGq9/view?usp=sharing. Seuraa ohjetta tarkasti.

 

Henkilökohtaiset tietosi

Tämän viestin liitteenä saat henkilökohtaisen varmenteen sekä salasanasi. Kopioi viestistä saamasi varmenne asennettavan laitteen levylle tai siirrettävään tallennuspaikkaan.

Asennuksen testaus

Varmenteen asennuksen onnistumisen voi testata tällä osoitteella: http://ssldemo.netum.fi

Mikäli linkkiä yrittää avata ilman varmennetta tai varmennetta ei ole asennettu oikein, sivu ei avaudu ja tulee virheilmoitus.

Jos varmenne on asennettu oikein, sivu avautuu ja sen sisällön näkee.

Testisivussa ei ole muuta toiminnallisuutta.

Turvapostilla tulleen viestin lukeminen

Turvapostin saa auki vain yhdellä koneella ja yhdellä selaimella. Eli kun saat postin, pystyt lukemaan sen uudelleen vain juuri sillä koneella ja sen koneen samalla selaimella, jolla postin aukaisit ensimmäisen kerran. Turvapostia ei siis kannata avata mobiililaitteella.

Sertifikaatin asentaminen useammalle koneelle onnistuu, kun toimit seuraavasti. Tallenna ohjeen mukaisesti saamasi sertifikaatti johonkin tallennuspaikkaan, johon sinulla on pääsy muiltakin käyttämiltäsi koneilta, joille sinun on tarkoitus asentaa sertifikaatti (esim. usb-tikku, henkilökohtainen pilvitallennuspaikka, Rovaniemellä x-asema).

 

Turvapostissa olleiden liitteiden tallentaminen

Kohan turvapostin tiedostojen tallentaminen

Kohan salasanat vaihdettava 30.9.2020 mennessä

Kuvituskuva. Craighton Miller, Flickr

Kohan salasanat on vaihdettava monimutkaisiksi 30.9.2020 mennessä. Monimutkainen tarkoittaa, että salasanassa on oltava sekä isoja että pieniä kirjaimia, numeroita sekä erityismerkkejä.

Pääset vaihtamaan salasanasi klikkaamalla Kohan virkailijaliittymässä oikeassa ylävalikossa Tiedot. Näkymä avaa tunnuksesi tiedot.

Lisää samalla tietoihisi myös työsähköpostiosoitteesi.