Hanke jatkuu vuodelle 2021

Hankkeelle haetaan jatkoaikaa helmi-tai maaliskuun loppuun 2021. Hankkeessa jatkaa Jari-Pekka Karkkola

Kirjastoille kiertoon hankitaan kaksi MediaBoxia:

  • VR: PS4 –pelikonsoli, VR-lasit sekä pari VR-peliä
  • Someta/Tuota : somen sisältöjen tuottamiseen ja striimaukseen 360-kamera, jalusta ja mikkejä

Boksien kierrättämisestä tulee tietoa myöhemmin. Jari-Pekka kiertää kirjastoissa opastamassa boksien käyttöön.

 

Videovinkkejä:

ASMR tarkoittaa hyvänolon tuntemuksia, kihelmöintiä ja väristyksiä, jotka tiettyjen äänien kuuleminen laukaisee. Millaisen videon ASMR:sta voisi tehdä?

Mervin videovinkit Youtubessa 

 

Digituen pop-up-meetit

Jari-Pekka Karkkolan vetämät digituen pop-up-meetit

TIISTAISIN KELLO 8.30 MEETISSÄ

Meetin aihe on sovitaan paikallaolevien tarpeiden mukaan.

Tarjolla opastusta esimerkiksi näistä: Later, postmywall. canva, some, streaming, ääni ja kuva editointi.

 

Digiturvaviikko 26.–30.10.2020

Digitaalinen turvallisuus ei aina ole ensimmäisenä mielen päällä työn kiireen keskellä. Mutta sitäkin tärkeämpi asia se on, koska digitaalinen turvallisuus koskettaa meistä jokaista. Siksi Digiturvaviikko tuo lokakuussa digitaalisen turvallisuuden työpaikkojen näytöille ympäri Suomen.

Lisätietoja digiturvaviikosta

Digiosaamisen perusteet

Verkkoon on avattu kurssi, jolla voi kattavasti harjoitella digitaitoja ja oppia uutta. Dikata-hanke on laatinut kurssikokonaisuuden, jonka osioista voi saada osaamismerkit. Ne ovat todistuksia verkossa osoitetuista taidoista ja liitettävissä vaikka oman CV:n osaksi.

Digiosaamisen perusteet -kurssi on suoritettavissa omaan tahtiin omilla laitteilla. Kurssia varten tilataan tunnukset Snellman EDU -oppimisalustalle pääsemiseksi. Tunnukset saa verkkosivun kautta omaan sähköpostiin.

Lisätietoja täältä.

 

Digiturvallinen elämä -mobiilipeli

DVV (Digi- ja Väestötietovirasto) julkaisee tänään Digiturvallinen elämä -pelin, jonka avulla digiturvataitoja voi oppia helpolla ja hauskalla tavalla. Julkaistava peli täydentää ja elävöittää Digiturvallinen elämä -kokonaisuutta, johon sisältyy pelin lisäksi kolme aikaisemmin julkaistua verkkokoulutusta henkilöstölle, digitaalisen turvallisuuden asiantuntijoille sekä johdolle.

Lisätietoja täältä.

 

Digiosallisuus

-> Haluatko kokeilla?

Tämä minipeli on tehty Seppo – pelialustalla. Kyseessä on viiden kysymyksen sarja, joiden tehtävänä on herättää ajattelemaan asunnottoman henkilön digitaalisen asioinnin vaikeutta.

Peli on osa kokeilukulttuuria: voisiko tämän kaltaisella pelillä saada ihmisiä turhautumaan turvallisesti ja näin ymmärtämään paremmin erilaisia ilmiöitä.

Kokeile ja kerro fiiliksesi!
Löydät pelin osoitteesta https://play.seppo.io/
Kirjaudu pelaajana ja syötä pelin tunnus 5FCE2G