Sivun sisällöt

Useassa kirjastossa on vähennetty aineiston varastointia. Lapin kirjaston johtoryhmä perusti työryhmän selvittämään keskitettyä varastointia, koska haluttiin säilyttää yhteinen kokoelma.

Varastointityöryhmä kysyi Lapin kirjastoilta, onko kirjastossa tilaa ottaa vastaan aineistoa toisista kirjastoista. Työryhmän esitykseen pohjautuen johtoryhmä päätti kokouksessaan 1.9.2022, että keskitetty varastointi otetaan käyttöön Lapin kirjastossa.

Keskitetyn varastoinnin periaatteet

1.  Jokainen kirjasto määrittelee itsenäisesti oman varastointiperiaatteensa. Tarkoitus ei ole poistaa kirjastoilta päätäntävaltaa omien varastojen ylläpidosta.

2.  Keskitetty varastointi ja käytännöt päätetään Lapin kirjaston johtoryhmän kokouksessa. Päätöstä tarkistetaan ja tarvittaessa päivitetään viiden (5) vuoden välein.

3.  Keskitetty varastointi otetaan käyttöön v. 2023 alusta.

Käytäntö

1.  Vain lainauskuntoista aineistoa saa tarjota toiseen kirjastoon.

2. Poistava kirjasto tarkistaa, varastoiko joku toinen kirjasto tätä tiettyä aineistoa.

* Sarjan osia voidaan tarjota ohi kirjastolistan sellaiselle kirjastolle, joilla sarjan osia on eniten.

* Jos oma poistettava kappale on hyväkuntoinen, sitä voi tarjota vastaanottavalla kirjastolle, vaikka sillä jo olisi ko. kappale varastossa.

3.  Aineistoa ei saa lähettää kysymättä vastaanottavalta kirjastolta, onko se valmis ottamaan teoksia vastaan.  Yhteystiedot alla varastoivien kirjastojen tietojen yhteydessä.

4.  Jos vastaanottaja suostuu siirtoon:

*  Poistava kirjasto merkitsee teoksen Kohassa “Käsittelyssä” -tilaan (Ei lainattavissa -kohtaan).

*  Poistava kirjasto paketoi teoksen kirjekuoreen tms. ja laittaa selkeästi vastaanottavan kirjaston vastuuhenkilön nimen pakettiin. Paketti lähetetään Rekussa varastoivalle kirjastolle.

*  Vastaanottava kirjasto vaihtaa Kohassa teoksen kotikirjaston ja -osaston ja halutessaan tarran. Teoksen omistajuus siirtyy vastaanottajalle ja aineisto poistuu vanhalta omistajalta.

*  Vastaanottavalla kirjastolla on oikeus laittaa vastaanotettu aineisto avokokoelmaan tai poistaa aineisto.

Keskitettyyn varastointiin suostuneet kirjastot, siirrettävä aineisto ja kirjaston vastuuhenkilö

• a) Celia ja muut äänikirjat.
  • b) Elokuvat: aikuisten kotimainen ja lapset.
  • c) Konsolipelit.
  • d) Kausijulkaisujen puuttuvat numerot.
  • e) Musiikki ja nuotit.
  • f) Näytelmät ja runot.
  • g) Suomalainen käännetty kaunokirjallisuus.
  • h) Saamelaisaineisto (Lappi-osasto jakaa aineistoa saamelaisalueen kirjastoille).

Vastuuhenkilö Taru Savola, taru.savola(at)rovaniemi.fi

• Sarjakuvat.

Vastuuhenkilö Ilkka Leinonen, ilkka.leinonen(at)kemi.fi

• Vieraskieliset elokuvat.

Vastuuhenkilö Marja-Leena Vaarala, marja-leena.vaarala(at)kemijarvi.fi

• Keramiikka.

Vastuuhenkilö Lotta Höök, lotta.hook(at)posio.fi

• Elokuvakirjallisuus.

Vastuuhenkilö Tiina Heinänen, tiina.heinanen(at)sodankyla.fi

• a) Elämäkerrat.

Vastuuhenkilö Pia Kusmin, pia.kusmin(at)tornio.fi

• b) Dekkarit ja jännityskirjallisuus.

Vastuuhenkilö Janne Määttä, janne.maatta(at)tornio.fi

Keskitetty varastointi Lapin kirjastossa