Vertaisoppiminen Rovaniemen pääkirjastossa 9. 12. 2019

Alueellisen kehittämistehtävän avustuksen tuella vietin maanantain 9.12.2019 vertaisoppimassa Rovaniemen pääkirjastossa. Vertaisoppimisen tarkoituksena on tutustua toisten kirjastojen toimintamalleihin ja palveluihin vierailemalla toisissa kirjastoissa ja keskustelemalla toisten kirjastotyöntekijöiden kanssa.

Päivä alkoi opastuksella kirjaston tiloissa Taru Savolan johdolla. Sain tutustua niin yleisötiloihin kuin yleisöltä suljettuihin käytäviin ja varastoihin ja ihailla rakennuksen hienoa arkkitehtuuria ja kiinnostavaa nuorten osastoa.

Kiertokäynnin jälkeen oli vuorossa tutustuminen hankinnan ja luetteloinnin käytäntöihin Lapin kirjastossa. Taru Savola ja Annakaisa Turunen perehdyttivät asiantuntevasti aiheeseen, mistä heille kuuluu suuri kiitos. Moni ongelmallinen kysymys ratkesi ja myös hyviä vinkkejä toimintatavoiksi ja annettiin.

Seuraavaksi sain tutustua aikuisten tapahtumien tuottamiseen Sanna Haakanan johdolla. Hän esitteli Rovaniemen kirjastojen monipuolista tapahtumatarjontaa, joka koostuu niin kirjaston itse tuottamista kuin yhteistyötahojen kanssa toteutetuista tapahtumista.

Seuraavaksi Soile Huotari esitteli kirjaston kotipalvelun järjestämistä. Kotipalvelun toimintatavat olivat kiinnostavia ja palvelu vaikutti hyvin organisoidulta. Rovaniemen hyvät käytänteet herättivät ajatuksia uusista tavoista palvella erityisryhmiä.

Viimeisenä ohjelmassa oli tutustua lastenosaston toimintaan ja tapahtumien tuottamiseen. Tästä kertoi minulle Kimmo Korteniemi. Myös lasten ja nuorten tapahtumien monipuolisuus oli kiinnostavaa, samoin kokemukset vinkkauksista ja kouluyhteistyöstä. Lyhyesti vielä tutustuttuani omatoimisesti Rovaniemen kaupunginkirjastoon, oli aika suunnata linja-autoasemalle ja takaisin kohti Ivaloa.

Vertaisoppimispäivä täytti hyvin vertaisoppimiselle asetetut tavoitteet. Toisen kirjaston toimintaan ja käytänteisiin tutustuminen antoi uusia ajatuksia ja tietoakin, jota voi hyödyntää omassa työssään sekä jakaa oman kirjaston työntekijöiden kanssa. Lisäksi joukko uusia nimiä ja kasvoja tuli tutuksi. Päivää voinee siis kuvata onnistuneeksi.

Matti Isohanni, Inarin kunnankirjasto

Matti Isohanni, Inari: Vertaisoppiminen Rovaniemen pääkirjastossa 9. 12. 2019