AKE Lappi vuoden 2025 toimintasuunnitelma
Sisältö
Toimintaympäristö
AKE Lapin toiminta-alue kattaa 21 kuntaa. Kirjastojen henkilökuntamäärä vaihtelee noin kahdesta vakituisesta työntekijästä reiluun 50 työntekijään, yhteensä vakituista henkilökuntaa on arviolta 170 henkeä.
Alueen yleiset kirjastot muodostavat Lapin kirjasto -kimpan, mikä tarkoittaa kirjastojen arkityön kannalta yhteisiä käytäntöjä sekä luontevaa tiivistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Yhteisen kimpan vuoksi AKE-toimijoiden on helppo tavoittaa esimerkiksi alueen kirjastojen johtajat näiden yhteisissä tapaamisissa.
Kunnissa on pääsääntöisesti vain pääkirjasto, lähikirjastoja on vain Rovaniemellä ja Inarilla. Alueella toimii kaksi seutukirjastoa, Tornionlaakson kirjasto (Ylitornio ja Pello) sekä Sompion kirjasto (Pelkosenniemi, Savukoski ja Sodankylä). Lisäksi Lapin kirjastoon kuuluu museoiden, koulujen ja oppilaitosta kirjastoja. Kirjastoautoja on 11 kappaletta, joista Kittilällä ja Kolarilla on yhteinen auto, ja Muoniolla ja Enontekiöllä toimii myös Norjan puolella palveleva Yhteispohjoismainen kirjastoauto. Utsjoen kirjastoautopalvelut ostetaan Norjasta.
Pitkien etäisyyksien vuoksi Lapissa on jo varhaisessa vaiheessa otettu käyttöön etäyhteysmenetelmät, ja esimerkiksi koko Lapin kirjastojen henkilökunnalle pidettyjä etätapaamisia on järjestetty jo vajaat kymmenen vuotta niin uusien ohjelmien käyttöönoton kuin AKE-toiminnan parissa. Etäisyyksien ja alueelta saatujen palautteiden vuoksi osaamisen kehittämisen painopiste on etäkoulutuksissa, ja lähitapaamisena järjestetään vain 2–4 tapahtumaa vuodessa.
Tavoitteet ja toimintaa ohjaavat asiakirjat
AKE Lapin toiminnan tavoitteena on toteuttaa sille Laissa yleisistä kirjastoista määriteltyjä tehtäviä, joita ovat henkilökunnan osaamisen vahvistaminen, kirjastojen kehittymisen sekä kirjastojen ja henkilökunnan keskinäisen verkostoitumisen tukeminen sekä kaukolainauksen antolainaus. Toiminnallaan AKE pyrkii tukemaan kirjastojen henkilökunnan aktiivista työotetta, jotta kirjastot voisivat kehittää ja tarjota asiakkailleen laadukkaita palveluita sekä toteuttaa lukutaitotyötä.
Aluehallintoviraston peruspalveluarvioinnissa 2023 (Lukutaitostrategia ja lukemisen edistäminen yleisten kirjastojen toiminnassa) esitetään toimenpide-ehdotuksia henkilökunnan osaamisen ja kirjastojen toiminnan kehittämiseen. AKE Lapin vuoden 2025 suunnitelma tukee kirjastojen tehtävää lukemisen edistäjinä sekä lukutaitotyön osaamisen vahvistamisessa.
Toiminnan suunnittelua ohjaa osaltaan Yleisten kirjastojen suunta 2021–2025 -asiakirja. Loppuvuodesta 2024 on valmistumassa Lapin kirjastojen visio vuosille 2025–2029, jonka rakentamiseen on osallistettu koko Lapin alueen yleisten kirjastojen henkilökunta, ja jonka toteuttamista alueen kirjastoissa AKEsta tuetaan. Visiotyössä 2024 nousi esille tarve vahvistaa kirjastojen näkyvyyttä yhteiskunnassa ja mm. kuntapäättäjien suuntaan, sekä laajemmin tiedottaa kirjastojen palveluista kuntalaisia.
AKE Lapin aiempina toimintavuosina on painotettu osaamisen jakamista ja verkostoitumista, ne ovat olleet myös vuoteen 2024 päättyvän Lapin kirjaston strategian painopisteitä. Kirjastojen keskinäistä verkostoitumista on tuettu Kirjastokaveri-toiminnalla, ja yhteistyötä tullaan syventämään Lapin kirjaston vision toteutumiseen tähtäävässä toiminnassa.
Kirjastoissa tehtävää työtä sekä tehtävän hoitamisessa tarvittavaa osaamista on kartoitettu henkilökunnan kanssa käydyissä Osaamiskeskusteluissa. Keskusteluilla pyritään tunnistamaan kirjastojen erityistarpeet, joka auttaa kohdentamaan osaamisen kehittämisen toimia paremmin tarpeita vastaavaksi. Yksi keskustelujen tavoite on myös ollut luoda uusia verkostoja osaamisten ja kiinnostusten kohteiden ympärille.
AKE Lapin strategia ohjaa toimintaamme. Strategiassa kuvataan tehtävä, tehtävän tarkoitus, toimintaa ohjaavat arvot ja visio. Strategia sisältää AKE-tiimin toiminnan kärjet vuodelle 2025, jotka ovat Toiminnan suunnittelun kehittäminen ennakoivammaksi, mikä helpottaa sekä koordinaattoreiden työn suunnittelua että myös alueen kirjastojen mahdollisuuksia suunnitella osallistumistaan koulutuksiin ja muihin AKEn järjestämiin tilaisuuksiin. Strategian toinen kärki suuntautuu Lapin kirjaston vision toteutumiseen kirjastossa, jota tukemaan AKE laatii koko visiokautta tukevan mallinnuksen.
Yllä luetellut kokonaisuudet kiteytyvät AKE Lapin vuoden 2025 teemassa Houkutteleva kirjasto: Vahvistetun viestinnän pohjalta asiakkaat, päättäjät ja kirjaston henkilökunta tuntevat kirjaston tehtävät ja tietävät, että kirjastolla on merkittävä ja aktiivinen rooli mm. lukutaitotyössä Lapin alueella. Kirjastossa on mahdollisuus kehittyä, erikoistua ja edetä monikanavaisesti omaehtoisesti opiskellen tai vertaisoppien. AKEn tavoitteena on olla Lapin kirjastojen ja jokaisen työntekijän kumppani osaamisen kehittämisessä.
Tehtävän toteutus 2025
AKE Lapin toiminnan painopisteet ovat osaamisen kehittäminen, yhteistyön ja vuorovaikutuksen vahvistaminen sekä kirjastojen kehittymisen tukeminen. Näihin AKE Lappi pyrkii alueelle soveltuvilla koulutuksilla, ennakoivalla ja kiinnostavalla viestinnällä sekä luomalla kohtaamisen tiloja. Valtakunnallisesti osallistutaan mm. AVI-AKE -yhteistyöhön teemoissa medialukutaito ja polarisaatio sekä (kulttuuri)hyvinvointi. VAKEn ja AKE-alueiden yhteistyönä järjestetään kokoelmatyön koulutuspäivät.
Verkostoituminen ja vuorovaikutuksen tukeminen
Lapin alueella toimii alueellinen lasten- ja nuortenkirjastotyön (LaNu) -verkosto, johon kuuluu noin 20 henkeä eri puolilta Lappia. Verkoston tavoitteena on jakaa hyviä LaNu-työn käytänteitä, suunnitella ja koordinoida yhteistä toimintaa ja tapahtumia, sekä järjestää vuosittain koko henkilökunnalle suunnattu koulutus. Verkosto järjestää vuosittain kaksi lähitapaamista.
Uutena yhteistyömuotona aloittaa alueellinen Tapahtumaverkosto, jonka tehtävänä on LaNu- verkoston tapaan kirjaston tarpeiden mukaan skaalattavien tapahtumien suunnittelu sekä tapahtumatoiminnan neuvonta ja opastus. Verkosto tulee kokoontumaan etänä sekä mahdollisuuksien mukaan myös 1–2 lähitapaamisessa vuosittain.
Lapin kirjaston päiväkahvit pidetään noin 20 kertaa, ja niihin voivat vapaasti osallistua kaikki Lapin yleisissä kirjastoissa työskentelevät henkilöt sekä harjoittelijat tai vastaavat ei-vakinaiset henkilöt. Päiväkahvien tavoitteena on AKEn vuoden teemojen ja ajankohtaisten aiheiden käsittelyllä lisätä ja jakaa tietoa sekä Lapin kirjastojen että muiden kirjastojen toiminnasta, hankkeista, ja uusista palveluista yms. Tilaisuus myös tukee henkilökunnan vuorovaikutusta tarjoamalla mahdollisuuden vaihtaa kuulumisia ja esittää kysymyksiä.
Vertaisoppiminen
AKE Lappi on toteuttanut vuodesta 2022 Kirjastokaverit-toimintaa, jonka tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä alueen kirjastojen kesken vertaisoppimisen ja vierailujen muodossa. Toiminnassa alueen kirjastoista on luotu parit, joiden keskinäiset vierailut on kustannettu AKEn rahoituksella. Toiminnasta on raportoitu yhteisissä tapaamisissa sekä AKE Lapin uutiskirjeissä.
Vuonna 2024 ei pystytty toteuttamaan aikataulu- ja resurssisyistä kaikkia suunniteltuja vierailuja, joten vuonna 2025 rahoitetaan vain nämä edellisenä vuonna toteutumatta jääneet vierailut.
Toimintaa jatketaan kuitenkin kaikkien parien osalta syventämällä yhteistyötä. Käytännössä parien tehtävä on suunnitella ja viedä läpi kehittämistehtäviä vuoden alusta voimaan tulevan Lapin kirjaston vision toteuttamiseksi. AKE luo kehittämistehtävien suunnittelulle ja raportoinnille mallin, jonka avulla tehtävien edistymistä voidaan seurata vuosien mittaan alueen yhteisissä tapaamisissa.
AKE koordinaattorien osaamisen kehittämiseksi järjestetään mahdollisuus vertaisoppimiseen tutustumisvierailulla jossain toisessa AKE-kirjastossa.
Osaamisen kehittäminen
Lapin kirjastopäivät järjestetään kahdeksatta kertaa. Tapahtuma kiertää eri puolilla Lappia, ja vuonna 2025 kaksipäiväiset kirjastopäivät järjestetään Kemijärvellä. Tilaisuuteen odotetaan arviolta 60–70 kirjaston työntekijää eri puolilta Lappia.
Kirjastopäivien aiheina on lukutaitotyö, tulevaisuuden ennakointi sekä Lapin kirjaston vision toteuttamisen mallit eri kirjastoissa. Tilaisuuden painopiste on osaamisen jakamisessa ja verkostoitumisessa, koska yhteisiä tapaamisia alueen kirjastohenkilökunnan kanssa pystytään järjestämään harvemmin, ja luentopainotteisia koulutuksia voidaan järjestää webinaareina.
Lapin alueen LaNu-verkosto järjestää yhteistyössä AKE Lapin kanssa lähikoulutuksen, jonka pääpaino on lukemisen edistäminen. Koulutus suunnataan LaNu-työtä tekeville, mutta siihen on mahdollista osallistua myös muuta kirjastotyötä tekevien.
Lapin yleisten kirjastojen johtajille sekä esihenkilöille järjestetään lähikoulutus helmikuussa tekoälystä. Lisäksi heille järjestetään Pomopäivä syksyllä.
AKE-koordinaattorit vetävät 3 opintopiiriä, jotka tukevat Libopin kurssien suorittamista. Opintopiirien tavoite on sitouttaa henkilökunta opiskeluun sekä vahvistaa oppimista yhteisellä työskentelyllä. Opintopiirit järjestetään kursseille Kokoelmatyön ytimessä: valinnasta poistoon ja Kohti kokoelmatyötä, sekä kirjastojen henkilökunnan yhdessä valitsemalle kurssille.
Suunnitelmaan kirjataan syksylle ajoittuva opintomatka suomalaisiin kirjastoihin noin 20 hengelle. Kohteiden valinnassa painotetaan kirjastojen viestintää, lukutaitotyötä sekä uudenlaista tilankäyttöä.
Vuoden 2024 aluekierroksella toteutettiin AKE Porvoon mallilla Osaamiskeskusteluja, joiden tavoitteena oli kartoittaa kirjastojen osaamisen kehittämisen tarpeita. Näitä keskusteluja jatketaan AKEn aluekierroksen yhteydessä. Osaamiskeskusteluille haetaan jatkumoa järjestämällä etäkeskustelut kirjastojen kanssa, joille osaamiskeskustelu on jo pidetty.
Yhdessä AKE Oulun ja AKE Vaasan kanssa järjestetään 4 webinaarin mittainen koulutussarja Lukutaito linssin alla. Webinaarisarjan painotuksena aikuisten ja nuorten aikuisten (2. asteelta alkaen) lukemisen edistäminen. Neljän kerran webinaarissa aiheena ovat rakenteet ja suuntaviivat tammikuussa, helmikuussa monikulttuuriset kohtaamiset lukutaitotyön mahdollistajina, maaliskuussa käsitellään medialukutaidon edistämistä ja neljäs kerta toteutetaan yhteistyötä Monikielisen kirjaston kanssa. Painotus on kokoelmissa ja asiakaskokemuksessa.
Yhdessä AKE Oulun kanssa järjestetään Pohjoisen esihenkilöverkoston kaksipäiväinen tapaaminen syyskuussa. Järjestyksessään neljännet päivät järjestetään vuorotellen Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella.
Yhdessä AKE Vaasan, Joensuun ja Kuopion kanssa tehdään Osaamisen poluille -julkaisusta kurssi Liboppiin.
AKEn vierailut alueen kirjastoissa
Vierailut alueen kirjastoissa ovat tärkeä yhtedenpitotapa sekä mahdollisuus päästä keskustelemaan syvällisemmin eri kirjastojen tarpeista ja kertomaan AKEn tarjonnasta. Kirjastot myös toivovat AKEn jalkautumista alueelle.
Vuoden 2025 AKE-tiimi vierailee seuraavissa kunnissa: Enontekiö, Inari, Kemi, Kittilä, Muonio, Posio, Simo ja Utsjoki. Vierailujen tavoitteena on koota tietoa kirjastojen toiminnasta, osaamisen kehittämisen tarpeista sekä tiedottaa AKEn toiminnasta. Osana vierailujen ohjelmaa jatketaan Osaamiskeskusteluja. Vierailuille osallistuvat AKE-tiimistä Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka, sekä mahdollisuuksien mukaan Sanna Haakana ja Nina Sipola.
Tiedotus ja viestintä
AKE Lappi toimittaa noin 20 kertaa vuodessa ilmestyvää uutiskirjettä, jonka tilaajamäärä on noin 140. Uutiskirje sisältää poimintoja tulevista koulutuksista sekä uutisia että ajankohtaisia tekstejä kirjastonjohtajilta, hanketyöntekijöiltä ja AKE- toiminnasta.
Kirjastojenlappi.fi on AKE Lapin ylläpitämä Lapin alueen kirjastojen henkilökunnalle suunnattu avoin verkkosivusto, joka esittelee AKE-toimintaa ja jonne on koottu julkiset, yhteiset Lapin yleisten kirjastojen ohjeet ja tiedotteet sekä tiedot AKEn järjestämistä koulutuksista.
Keskeinen some-viestintäkanava on Instagram, jonne päivitetään säännöllisesti kuulumisia esim. aluekierroksilta tai AKE-tapahtumista. Viestintään käytetään myös Lapin yleisten kirjastojen suljettua Facebook-ryhmää. Viestinnän kehittämistä suunnataan kirjaston yhteiskunnallisen merkityksen kirkastamiseksi yhteistyössä Lapin kirjaston viestintäryhmän kanssa.
Rovaniemen kaupunki siirtyy vuoden 2024 lopulla käyttämään Microsoftin ohjelmia, ja AKE siirtää osan tiedotuksesta ja yhteydenpidosta Teams-kanaville. Alustamuutos mahdollistaa chat-tyyppisen vuorovaikutuksen, jota alueen kirjastoissa on kaivattu. Muutos helpottaa myös dokumenttien yhteiskäyttöä alueen kirjastojen kesken.
Materiaalit kirjastojen käyttöön
Alueellisen LaNu-verkoston koordinoimia Tarinasalkkuja toteutettiin noin 10 kirjastossa. Tarinasalkut ovat konkreettisia paketteja, jotka sisältävät tapahtuman esimerkkirungon sekä erilaisia elementtejä satutuokioiden elävöittämiseen. Salkut tulevat kiertämään Lapin kirjastoissa, ja LaNu-verkosto tukee perehtymistä niiden käyttöön.
Uutena tullaan hankkimaan 1–3 Nepsy-salkkua kirjastoihin tutustuttavaksi. Salkkuja voidaan käyttää niin henkilökunnan kouluttamiseen kuin esittelyyn asiakkaille. Lisäksi hankitaan esimerkiksi ikääntyville kohdennetuissa tapahtumissa käytettäväksi soveltuva Metsämuistipaja-laatikko.
Kaukolainaus
Rovaniemen kaupunginkirjastolla on alueellista kehittämistehtävää hoitavana kirjastona velvollisuus antaa kaukolainoja maksutta muille yleisille kirjastoille. (Laki yleisistä kirjastoista 12 §). Kaukolainoja lähetetään muihin yleisiin kirjastoihin tarpeen mukaan.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
AKE Lappi toimii yhteistyössä muiden AKE-koordinaattoreiden kanssa ja osallistuu yhteisiin etä- ja lähitapaamisiin. Sanna Haakana toimii Lapin edustajana Seinäjoen ERTE:n yhteistyöryhmässä ja Lapin alueellisen LaNu-verkoston vetäjänä. Kristiina Hoikka on jäsenenä Liboppi-toimituskunnassa ja vuonna 2025 mukana myös puheenjohtajistossa.
Koulutusten osalta yhteistyötä tehdään Aluehallintovirastojen, VAKEn ja mm. AKE Oulun, AKE Vaasan, AKE Kuopion ja AKE Joensuun kanssa erilaisten koulutusten ja muun yhteistyön muodossa.
Resurssit
Henkilöresurssit
AKE-koordinaattoreina toimivat erikoiskirjastonhoitaja Leena Kinnunen ja kirjastonhoitaja Kristiina Hoikka, joilla molemmilla AKE-työtä on 80 % työajasta. Erikoiskirjastonhoitaja Sanna Haakanan työajasta 20 % on varattu alueelliseen LaNu-työhön. Kaukolainausta hoitaa kirjastonhoitaja Kaisa Nummisen 20 % työpanoksella. AKE-toiminnasta vastaa kirjastonjohtaja Nina Sipola, jolle AKE-tehtävään on osoitettu 20 % työajasta. Rovaniemen kaupunginkirjaston neljän palvelupäällikön tehtäviin on määritelty osallistuminen alueelliseen työhön.
AKE Lapin ohjausryhmään kuuluvat
AKE-tiimi: Sanna Haakana, Kristiina Hoikka, Leena Kinnunen ja Nina Sipola Rovaniemeltä
Helena Kokko, Rovaniemi / Marko Niemelä, Rovaniemi
Laura Pitkänen, Sodankylä
Kyösti Satokangas, Kolari
Virpi Veskoniemi, varalla Anna Roos, Inari
Ohjausryhmä kokoontuu noin 4–5 kertaa vuodessa, joista yksi on lähikokous. Ohjausryhmän tehtäväksi on määritelty:
– Toimia kontaktina kentälle ja tukea AKE-toimintaa
– Jalkauttaa AKE:n tehtävää ja valittuja toimia
– Osallistua toimintasuunnitelman ja toimintaraportin suunnitteluun ja kommentointiin
– Osallistua osaamisen kehittämisen suunnitteluun
– Osallistua kehittämisen ja vuorovaikutuksen vahvistamisen suunnitteluun
Talous
Toiminnan arviointi
AKE Lapin toimintaa arvioidaan määrällisillä ja laadullisilla menetelmillä, itsearvioinnilla ja kyselyillä.
Koulutustilaisuuksien palautteiden keräämisessä siirryttiin vuonna 2024 AKE- alueiden yhdessä sopimaan kevyempään, sanallista arviointia painottavaan kyselytapaan. Alueen kirjastojen osallistumista toimintaan mitataan mm. osallistujamäärillä sekä tarkastelemalla osallistumista kunnittain.
Keskeinen arviointiväline on keväällä alueen henkilöstölle kohdennettava kysely, jonka tuloksia käytetään toiminnan kehittämisessä ja tulevien vuosien toiminnan suunnittelussa. Vuoden 2024 keväällä tehdyn kyselyn tulokset on luettavissa Kirjastojenlappi.fi-sivulta.
Uutiskirjeiden saavutettavuutta ja kiinnostavuutta arvioidaan uutiskirjeohjelman raporttien avulla. Palautetta kerätään lisäksi aluekierroksilla ja muissa tapaamisissa, sekä kannustetaan jatkuvaan palautteen antamiseen mm. sähköpostilla tai Kirjastojenlappi.fi -sivuille lisätyllä palautelomakkeella.
Merkittävä kehittämisen tapa on myös toiminnan itsearviointi, kuten tapahtumien ja koulutustilaisuuksien sekä muun toiminnan toteutuksen arvioiminen.