Sisällysluettelo
AKE Lappi vuoden 2026 toimintasuunnitelma
Toimintaympäristö
AKE Lapin toiminta-alueeseen kuuluu 21 kuntaa, joista Ylitornio ja Pello muodostavat Tornionlaakson kirjaston, ja Sodankylä, Pelkosenniemi ja Savukoski kuuluvat Sompion kirjastoon. Alueen kirjastojen henkilömäärä lokakuussa 2025 on arviolta 180 henkeä. Henkilötyövuosien määrä vuonna 2024 on ollut 135,73 htv (Kirjastotilastot 2024). Henkilömäärä vaihtelee kirjastoissa noin 1–50 työntekijän välillä. Alla olevassa taulukossa on jaoteltu kirjastot henkilötyövuosien mukaan, mukana on kunkin kunnan tai seutukirjaston henkilötyövuosien määrä.

Lapin kunnissa on yleensä vain pääkirjasto, lähikirjastoja on vain Rovaniemellä ja Inarilla. Kirjastoautoja Lapin kunnilla on yhteensä 11 kappaletta, joista Kittilällä ja Kolarilla on yhteinen auto, ja Muoniolla ja Enontekiöllä toimii myös Norjan ja Ruotsin puolella palveleva Yhteispohjoismainen kirjastoauto. Utsjoen kirjastoautopalvelut ostetaan Norjasta. Kirjastoautoja käytetään perinteisen kirjastoautotyön lisäksi monipuolisesti, esim. Sallan kirjastolla on pieni monipalveluauto LukuWoorti, Rovaniemen kirjastoautoa käytetään myös kotipalveluautona ja Inarin kirjastoautossa on apteekin lääkepalvelu.
Toiminta-alueen alueellisten erityispiirteiden vuoksi alueen henkilöstö tavoitetaan parhaiten etäyhteyksillä. Yhteiset kokoontumiset ja kokoukset järjestetään yleensä Rovaniemellä, mutta esimerkiksi Lapin kirjastopäivät puolestaan kiertää vuosittain Lapin eri kunnissa ja koulutuksia järjestetään eri paikkakunnilla.
Vaikka AKE Lapin toiminta on alueellista, etäyhteys- ja lähikoulutusten ja tapaamisten vuoksi toimintaan osallistuu kirjastojen henkilökuntaa myös muualta Suomesta. Kehittämiskirjastojen tapaamisissa ja viestinnän kautta toiminnan tuloksia ja ideoita levitetään myös muille AKE-alueille.
Toimintaa ohjaavat asiakirjat ja selvitykset
Laki yleisistä kirjastoista määrittelee alueellisen kehittämistehtävän tavoitteet, joita AKE Lappi pyrkii toteuttamaan monipuolisella ja alueen ominaispiirteet huomioivalla toiminnalla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö toteutti 2024 selvityksen Yleisten kirjastojen alueellisen kehittämistehtävän vaikutuksista ja kehittämistarpeista. Selvityksen mukaan OKM toivoo monipuolista yhteistyötä AKE-kirjastojen välillä koulutusten järjestämiseksi, sekä monipuolisten ja vaikuttavien osaamisen lisäämisen mahdollisuuksien hyödyntämistä. Toiveena oli myös hyvien käytänteiden esiintuomista ja alueen kirjastojen kehittämisen sparraamiseen panostamista.
Yleisten kirjastojen suunta 2021–2025 –asiakirja päättyy kuluvaan vuoteen, ja uusi suunta-asiakirja julkaistaan loppuvuodesta 2025. Uuden asiakirjan kärjet tullaan huomioimaan AKE Lapin toiminnassa 2026.
Toimintasuunnitelmassa vuodelle 2026 on huomioitu alueen henkilökunnalta saatu palaute ja kehittämistoiveet niin AKE Lapin arviointikeskusteluissa kuin vierailuilla alueen kirjastoissa käydyissä osaamiskeskusteluissa.
AKE Lappi toimi fasilitoijana Lapin kirjastojen vision 2025–2029 työstämisessä, ja tukee kirjastoja sen toteuttamisessa. Visio “Kirjastosta sisältöä elämään” kuvaa kirjaston palveluja ja tarjontaa, ja vision toteuttamisen tueksi kirjastoille on tehty täydennettävä työkirja. Kirjastojen sparrausta vision toteuttamiseksi jatketaan mm. Aluekierroksen keskusteluissa, Lapin kirjastojen päiväkahvien sisällöissä sekä järjestettävissä koulutuksissa.
Kehittämistehtävän toiminnan linjaamiseksi on laadittu AKE Lapin strategia, jossa toiminnan kehittämisen kohteiksi on kirjattu vuosille 2025–2026 Lapin kirjaston vision toteutumisen tukeminen sekä toiminnan suunnittelun kehittäminen, joista jälkimmäinen käytännössä tarkoittaa aiempaa varhaisempaa toiminnan aikataulutusta ja tiedotusta henkilökunnalle. Lisäksi tuetaan Lapin kirjastojen Teams-kanavan käyttöä yhteisenä keskustelu- ja tiedostojen jakamisalustana.
AKE Lapin toiminnan pääteemat ja tavoitteet
Toiminnan tavoitteena on tukea kirjastojen henkilökunnan osaamisen kehittymistä ja aktiivista työotetta, jotta kirjastot voisivat kehittää ja tarjota asiakkailleen laadukkaita palveluita.
AKE Lapin ohjausryhmän työpajassa syksyllä 2025 laadittiin kaikkien edellä mainittujen selvitysten ja asiakirjojen pohjalta suunnitelma kolmen seuraavan vuoden toiminnan teemoiksi. Toiminnassa tulevat painottumaan viestintä ja markkinointi, tulevaisuuden ennakointi sekä kokoelmatyö. Teemat lävistävät koko AKE Lapin toiminnan ja koulutukset.
Kokoelmatyön koulutusten tavoitteena on luoda ymmärrystä kokoelmatyön laajemmasta merkityksestä kirjastojen toiminnan perustana. Tilaisuuksissa käsitellään mm. kokoelmien esille tuomista, kokoelmien merkitystä yhteiskunnallisen vuoropuhelun edistämisessä sekä lukutaitotyössä. Nämä ovat tärkeitä teemoja kirjastojen viestinnässä ja markkinoinnissa. Muita tulokulmia on mm. asiakkaiden osallistaminen ja aktivoiminen aineiston valinnassa.
Viestinnän ja markkinoinnin koulutusten tavoitteena on vahvistaa taitoja viestiä vaikuttavasti niin asiakkaille kuin päättäjille. Koulutuksissa käsitellään mm. markkinoinnin psykologiaa, vaikuttavan tekstin tuottamista eri kanaville, asiakkaiden tarpeiden tunnistamista ja tekoälyn käyttöä. Koulutus sisältää niin luentotyyppistä sisältöä kuin käytännön harjoittelua.
Tulevaisuuden ennakoinnilla pyritään vaikuttamaan tulevaisuuden rakentumiseen ja kirjastojen resilienssin vahvistamiseen. Tämä tapahtuu avaamalla tulevaisuusvallan käsitettä sekä lisäämällä ymmärrystä ympäristön havainnoinnista sen merkityksestä ja mahdollisuuksista.
Osaamisen kehittäminen
Osaamisen kehittämistä toteutetaan arviolta 11 lähipäivänä tai useammassa kirjastossa toteutettavan koulutuskiertueen muodossa. Muiden kirjastoalan toimijoiden kanssa toteutettuja yhteisiä koulutuksia jatketaan, sekä lisätään AKE-alueiden henkilökunnan verkostotoimintaa ja kirjaston eri toimintojen kehittämistä.
Muita osaamisen kehittämisen muotoja ovat mm. Vertaisoppiminen sekä Libopin kurssit ja opintopiirit, vertaisoppiminen ja -opettaminen. Kunkin osaamisen kehittämisen osa-alueen kohdalla päätetään erikseen toteuttamismuodosta koulutuksen tavoitteen ja sisällön perusteella.
Koulutustapahtumat
Lukemisen edistämisen koulutus, painopiste LaNu-työssä
Lähikoulutuksena toteutettavan koulutuksen järjestämisestä vastaavat yhdessä AKE-tiimin kanssa alueellinen LaNu- verkosto
Lapin kirjastopäivät
Lapin kirjastopäivät järjestetään lähikoulutuksena yhdeksättä kertaa, toteutuspaikkakuntana vuonna 2026 on Rovaniemi. Päivien osallistujamääräksi arvioidaan noin 70 henkeä laajasti eri Lapin kirjastoista.
Koulutuspäivien teemana on lukutaitotyö ja viestintä.
Pohjoisen esihenkilöpäivät
Yhdessä AKE Oulun kanssa järjestetään Pohjoisen esihenkilöverkoston kaksipäiväinen tapaaminen syyskuussa Lapissa. Järjestyksessään viidennet päivät järjestetään vuorotellen Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueella. Vuoden 2026 esihenkilöpäivien teemana on muutosjohtaminen, haastavat esihenkilötilanteet, sekä resurssien käytön uudelleen ohjaaminen.
Tapahtumatuotannon koulutus
Yhdessä alueellisen tapahtumaverkoston kanssa toteutetaan tapahtumien tuottamiseen liittyvää koulutus. Koulutuksen tavoitteena on mahdollistaa monipuolisempi, asiakkaiden tarpeisiin vastaava ja kiinnostava tapahtumatarjonta, joka tukee osaltaan lukutaitotyötä. Koulutukseen liittyy esim. konkreettisia harjoituksia, kuten tilaisuuden striimausta.
Kokoelmatyökoulutus
Kokoelmakoulutus hajautetaan toteutettavaksi useammalla paikkakunnalla. Näin mukaan voidaan ottaa käytännön harjoituksia kokoelman arvioinnissa sekä mahdollistaa osallistuminen useammasta kirjastosta.
Kokoelmakoulutusten suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu Lukemisen edistämisen alueellinen työryhmä.
Pomokahvit ja Pomopäivä
Uutena toimintamuotona kokeillaan kirjastonjohtajille ja esihenkilöille suunnattuja pomokahveja ja Pomopäivää, kumpaankin 1–2 kertaa vuoden 2026 aikana. Sekä Pomokahvit että Pomopäivä on henkilökunnalta ja kirjastonjohtajilta saatujen toiveiden mukaista profiloitua koulutustarjontaa. Etäyhteydellä ja lähipäivänä toteutettavat tilaisuudet sisältävät joko asiantuntija-alustuksia tai vapaamuotoista keskustelua johtamiseen liittyvistä aiheista.
Lapin kirjastojen päiväkahvi-webinaarit
Koko Lapin kirjastojen henkilökunnalle suunnatut 20 etäpäiväkahvit ovat pääasiassa webinaarimuotoisia koulutustilaisuuksia ajankohtaisista tai AKE Lapin toimintasuunnitelman teemojen mukaisista aiheista.
Osa kahveista on luettavissa koulutuksiksi, mutta tavoitteena on myös tuoda esille alueen kirjastojen tapahtumia, hankkeiden esittelyjä ja osaamista esim. alueen henkilökunnan pitäminä esityksinä. Tilaisuudet tallennetaan henkilökunnalle myöhemmin katsottavaksi.
Päiväkahvit tukevat kirjastojen henkilökunnan vuorovaikutuksen vahvistumista, hyvien käytäntöjen jakamista sekä tarjoavat vertaistukea.
Liboppi
Liboppi-kurssien suorittamista tuetaan tarjoamalla yksi moniosainen opintopiiri yhteistyössä AKE Kuopion, Vaasan ja Joensuun kanssa Osaamisen poluille -kurssista. Opintopiirin tavoite on kehittää laajasti kirjastoalan ammattitaitoa, tarjota vertaistukea opiskeluun ja levittää tietoa Osaamisen poluille-julkaisun käytöstä. Osaamisen poluille Liboppikurssi avautuu Liboppiin teemallisissa kokonaisuuksissa, joihin kuhunkin tarjotaan myös opintopiiri. Kurssin pohjana on Osaamisen poluille -julkaisu (pdf Kirjastot.fi -sivulla), johon on koottu aiheita, joita kirjastolaisen työnkuvassa voi tulla vastaan. Työtehtäviä voivat olla esimerkiksi tapahtumien järjestäminen, digineuvonta, oppimisen haasteet ym.
Vertaisoppiminen
Alueen henkilökunnalle tarjotaan edelleen mahdollisuus vertaisoppimiseen toisessa Lapin kirjastossa tai muualla Suomessa, pääsääntöisesti yhden työpäivän mittaisena. Oppimispäivän matka- ja mahdolliset majoituskulut kustannetaan AKE Lapin budjetista.
Vuodesta 2022 toiminutta Kirjastokaveri-toimintaa ei jatketa entisessä muodossaan, mutta Kirjastokavereita kannustetaan syventämään luotua yhteistyötä esimerkiksi Lapin kirjaston vision 2026–2029 toteuttamiseksi tai yhteisen hankkeiden muodossa.
Verkostoituminen, vuorovaikutuksen ja kirjastojen kehittymisen tukeminen
Alueelliset työryhmät
Lapissa toimii kolme alueen kirjastojen sekä henkilökunnan osaamisen kehittymistä tukevaa verkostoa: LaNu-, Tapahtuma- ja Lukutaitoverkostot. Alueellinen kehittäminen on osa verkostojen vetäjien tehtävää. Kukin verkosto järjestää 1–2 vuosittaista lähitapaamista, sekä toteuttaa joko oman erityisalueen lähi- tai etäkoulutuksen tai osallistuu Lapin kirjastopäivien yhteydessä pidettävän koulutuksen järjestelyihin. Verkostojen tavoitteena on jakaa hyviä käytänteitä, suunnitella ja koordinoida yhteistä toimintaa ja tapahtumia sekä tukea kirjastojen välistä vuorovaikutusta.
Topaasia-keskustelutyökalu
AKE Lapilla on ollut kokeilukäytössä kahtena edellisenä vuonna Topaasia-keskustelutyökalu, jota on käytetty mm. Lapin kirjastojen strategian toteutumisen tarkastelussa, kirjastojen tiimityön tukemisessa ja yksilökeskusteluissa kirjastojen johtamisen tukemiseksi.
Vuonna 2026 Topaasia-työkalua käytetään AKE Lapin aluekierroksella kunkin kirjaston tarpeista räätälöityjen keskustelujen alustana sekä muissa sopivissa keskusteluissa.
“Matka tulevaisuuteen”
“Matka tulevaisuuteen -opintoretki” tavoitteena on Porvoon kirjastofillaroinnin tapaisesti koota alueen henkilökuntaa keskustelemaan ja työpajailemaan tulevaisuuden ja ennakoinnin teemoista sekä verkostoitumaan luonnossa tapahtuvan retkeilyn ja yhdessäolon merkeissä. AKE Lappi vastaa Rovaniemen lähialueille sijoittuvan verkostoitumistilaisuuden majoitus- ja matkakustannuksista.
Shared reading-koulutukset
Kolmelle Lapin kirjastojen työntekijälle kustannetaan Shared reading-koulutus lukemisen edistämisen menetelmien syvempään hallintaan. Menetelmä on kehitetty lukutaitotyön kohdentamiseen erityisesti ei-lukeville ja erityisryhmille.
Koulutetut henkilöt velvoitetaan käyttämään menetelmää työssään ja jakamaan kokemuksia menetelmän käytöstä AKEn Lapin tilaisuuksissa. Osallistujat koulutukseen valitaan hakemusten perusteella AKE ohjausryhmän määrittelemien kriteerien mukaan.
Koulutuksen rahoitukseen saadaan tukea Rovaniemen kirjaston Erasmus+ -hankkeesta.
AKE Lapin vierailut alueen kirjastoissa
Vierailut alueen kirjastoissa ovat toivottu ja tärkeä yhteydenpitotapa sekä mahdollisuus päästä keskustelemaan syvällisemmin eri kirjastojen tarpeista. Vierailujen tavoitteena on koota tietoa kirjastojen toiminnasta, osaamisen kehittämisen tarpeista sekä tiedottaa AKE Lapin toiminnasta.
Vuoden 2026 vierailukohteita ovat Kemijärvi, Keminmaa, Kolari, Sompion kirjasto (Pelkosenniemi, Savukoski, Sodankylä), Ranua, Salla, Tervola, Tornio ja Tornionlaakson kirjasto (Ylitornio ja Pello).
Vuoden 2024–2025 aluekierroksilla toteutettiin AKE Porvoon mallilla Osaamiskeskusteluja, joiden tavoitteena oli kartoittaa kirjastojen osaamisen kehittämisen tarpeita. Vuoden 2026–2027 vierailulla palataan osaamiskeskustelujen tuloksiin ja kirjastoissa tehtyihin toimenpiteisiin, sekä Lapin kirjaston vision toteuttamisen vaiheeseen. Kuhunkin vierailuun kuuluu lisäksi yhdessä kirjastonjohtajan kanssa laadittu Topaasia-keskustelu kyseisen kirjaston tarpeista lähtien.
Vierailuille osallistuvat AKE-tiimistä Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka, sekä mahdollisuuksien mukaan Sanna Haakana, Marko Niemelä ja Nina Sipola.
Tiedotus ja viestintä
Noin 20 kertaa vuodessa ilmestyvän AKE Lapin uutiskirjeen on tilannut noin 150 kirjastolaista, pääasiassa Lapin kirjastoista. Uutiskirje sisältää poimintoja tulevista koulutuksista sekä uutisia että ajankohtaisia tekstejä kirjastonjohtajilta, hanketyöntekijöiltä ja AKE Lapin toiminnasta. Uutiskirjeen sisällöntuotantoa pyritään laajentamaan hankkimalla tekstejä enemmän Lapin kirjastojen henkilökunnalta.
Kirjastojenlappi.fi on Lapin alueen kirjastojen henkilökunnalle suunnattu avoin verkkosivusto, joka esittelee AKE Lapin toimintaa ja jonne on koottu julkiset, yhteiset Lapin yleisten kirjastojen ohjeet ja tiedotteet sekä tiedot AKE Lapin järjestämistä koulutuksista.
Someviestintään käytetään Instagramia. Uutena yhteisenä työtilana on käytössä Lapin kirjastojen Teams, joka sijaitsee Rovaniemen kaupungin Teamsissa. Alustalla on kanavia työryhmille ja verkostoille keskusteluun sekä paikka tiedostojen jakamiseen.
Materiaalit ja graafinen ilme
Kevään 2025 arviointikeskusteluissa nousi esille, ettei AKE-tehtävä ole vielä koko Lapin henkilökunnalle selvä. Vastaavasti toivottiin päättäjäviestintään materiaaleja toiminnasta ja tarjonnasta kirjastoille. Tämän vuoksi kirjastoille jaettavaksi tuotetaan materiaalia, esimerkiksi juliste tai esite.
AKE Lappi on käyttänyt Lapin kirjasto -kimppaan yhdistettävää viestintäkuvastoa ja –materiaalia. Kimppa- ja AKE-työn erottamiseksi AKE Lapille hankitaan ostopalveluna oman graafisen ilmeen suunnittelu jaettavia materiaaleja ja verkkoviestintää varten.
Alueellinen LaNu-ryhmä on toteuttanut kirjastojen satutuntien elävöittämiseen käytettäväksi Tarinasalkkuja. Muutamien salkkujen sisältöjä uudistetaan AKE Lapin rahoituksella.
Lapin kirjastoissa tuotetaan paljon tapahtumia, joita voitaisiin striimata muihin kirjastoihin ja saada siten synergiaetuja. Kirjastoilla ei kuitenkaan ole tiedossa tai hankittuna striimauslaitteita, joten AKE Lappi selvittää millaisia laitteita striimaukseen tarvitaan, ja kuinka tapahtumien jakaminen striimaamalla Lapin kirjastoissa voitaisiin järjestää.
Kaukolainaus
Rovaniemen kaupunginkirjastolla on alueellista kehittämistehtävää hoitavana kirjastona velvollisuus antaa kaukolainoja maksutta muille yleisille kirjastoille. (Laki yleisistä kirjastoista 12 §). Kaukolainoja lähetetään muihin yleisiin kirjastoihin tarpeen mukaan.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
AKE Lappi toimii yhteistyössä muiden AKE-koordinaattoreiden kanssa ja osallistuu yhteisiin etä- ja lähitapaamisiin. Sanna Haakana toimii Lapin edustajana Seinäjoen ERTE:n yhteistyöryhmässä ja Lapin alueellisen LaNu-verkoston vetäjänä. Kristiina Hoikka on jäsenenä Liboppi-toimituskunnassa ja vuonna 2026 mukana myös puheenjohtajistossa.
Koulutusten osalta yhteistyötä tehdään Aluehallintovirastojen, VAKEn ja muiden AKE-kirjastojen kanssa. Yhdessä AKE Oulun ja AKE Vaasan kanssa tuotetaan webinaarisarja viestintäteemasta. Yhteistyötä AKE Oulun kanssa tiivistetään järjestämällä mm. yhteinen etätilaisuus molempien alueiden henkilökunnalle sekä yhteisiä koulutustilaisuuksia.
>
AKE Kuopion, AKE Vaasan ja AKE Joensuun kanssa on toteutettu Osaamisen poluille –julkaisu suomeksi ja ruotsiksi. Yhteistyö jatkuu Liboppikurssin ja opintopiirin muodossa 2026.
AKE Tampereen, AKE Vaasan, Musiikkikirjastoyhdistyksen ja VAKEn kanssa tuotetaan Liboppiin Musiikkikirjastotyön kurssi. Kurssin valmistuu vuoden 2026 keväällä.
Huhtikuussa järjestetään Rovaniemellä Musiikkikirjastopäivä musiikkikirjastoyhdistyksen, Rovaniemen kaupunginkirjaston ja AKE:n yhteistyönä. Yhdistys suunnittelee päivän sisällön, kirjasto tarjoaa tilat ja striimauksen, AKE antaa viestintätukea. Kirjastopalvelu tarjoaa kahvit.
Henkilöresurssit
AKE Lapin toimintaan on osoitettu 2,2 henkilötyövuotta, jotka jakaantuvat seuraavasti:

Rovaniemen kaupunginkirjaston neljän asiakaspalvelupäällikön tehtäviin on määritelty osallistuminen alueelliseen työhön.
AKE Lapin ohjausryhmään kuuluvat:
- AKE-tiimi: Sanna Haakana, Kristiina Hoikka, Leena Kinnunen ja Nina Sipola
- Tiina Kallio, Salla
- Marko Niemelä, Rovaniemi
- Kyösti Satokangas, Kolari
- Virpi Veskoniemi, varalla Anna Roos, Inari
Ohjausryhmä kokoontuu noin 4–5 kertaa vuodessa, joista yksi on lähikokous. Ohjausryhmän tehtävänä on toimia kontaktina kentälle, tukea ja jalkauttaa AKE-toimintaa, osallistua toiminnan suunnitteluun ja raportointiin.
Talous
AKE Lapin toimintaan vuodelle 2026 haetaan yhteensä 185592 € avustusta. Avustuksen käyttö jakaantuisi seuraavasti:

Toiminnan arviointi
AKE Lappi arvioi toimintaansa tilastoimalla toimintaansa määrällisesti sekä kokoamalla laadullista arviointia useilla eri tavoilla.
Laajempi toiminnan arviointi tehdään keväällä alueen henkilöstölle kohdennettavana kyselynä käyttäen aiempien vuosien kysymyksiä vertailutiedon saamiseksi. Kysely tuottaa sekä määrällistä että sanallista tietoa.
Toiminnalle on asetettu mittareita tavoitetasoineen, ja näillä pystytään seuraamaan toiminnan kehittymistä eri vuosina. Seuraavassa taulukossa on esitelty vuonna 2026 käytettävät mittarit ja tavoitetasot:

Toimintaa arvioidaan jatkuvasti esimerkiksi seuraamalla koulutuksiin ilmoittautuneiden määrää ja osallistumista kunnittain, seuraamalla budjetin toteutumaa ja tekemällä tarvittaessa muutoksia toimintasuunnitelmaan.
Sanallisia arvioita toiminnan onnistumisesta ja oikeasta kohdentamisesta kootaan koulutuspalautteilla, aluekierroksella ja muissa tilaisuuksissa käydyissä keskusteluissa. Koulutuspalautteissa käytetään AKE-alueiden yhteistä kevyttä, sanallista arviointia painottavaa kyselytapaa.
Uutiskirjeiden saavutettavuutta ja kiinnostavuutta arvioidaan uutiskirjeohjelman raporttien avulla. Kirjastojenlappi.fi – verkkosivun käyttöä tarkastellaan sivuston analyysityökaluilla.
AKE-tiimi ja AKE Lapin ohjausryhmä tekevät itsearviointia toiminnastaan.

