Rovaniemen kaupunginkirjasto
Alueellinen kehittämistehtävä
TOIMINTAKERTOMUS 2024
Tavoitteet
AKE Lapin toiminnan tavoitteena oli toteuttaa sille Laissa yleisistä kirjastoista määriteltyjä tehtäviä. Toimintaa ohjasivat sen lisäksi Lapin kirjastojen strategia vuosille 2021-2024 ja Yleisten kirjastojen suunta 2021-2025 -asiakirja. Toiminnan suunnittelussa huomiotiin Aluehallintoviraston Peruspalvelujen arviointi yleisten kirjastojen henkilöstön riittävyydestä ja osaamisesta sekä kirjastojen johtamisesta -selvityksessä esille tuotu huoli kirjastopalvelujen kehittämisen riittävistä resursseista ja muutostarpeiden huomioimisesta.
AKE Lapin toiminnalle valittiin vuoden 2024 teemaksi Rohkeutta kokeiluun!, jota toteutettiin kahden kärjen kautta: Ammattitaitoiset kirjastolaiset ja Houkutteleva työyhteisö, joiden tavoitteina oli:
- Lisätä henkilöstön ammatillista itsearvostusta ja luottamusta tulevaisuuteen.
- Tiedostaa kirjastoammattilaisten rooli yhteiskunnan mukana muuttuvassa kirjastossa ja osana Lapin kirjastoa, sekä ottaa vastuu omasta kehittymisestä.
- Kartoittaa kirjastoissa yhteisen ja yksilöllisen osaamisen tilanne ja laatia kehittymissuunnitelmat.
- Tukea kokeilukulttuuria
- Tiivistää Lapin kirjastojen yhteistyötä.
- Nostaa asiakkaiden, päättäjien ja kirjaston henkilökunta tietoisuutta kirjaston tehtävistä ja merkityksestä, sekä aktiivisesta roolista yhteiskunnassa.
- Tarjota henkilökunnalle mahdollisuus kehittyä, erikoistua ja edetä sekä vahvistaa Lapin yleisten kirjastojen houkuttelevuutta kirjastoalan työnhakijoille.
Vuoden 2024 yhteenveto
AKE toteutti yhteensä 14 osaamiskeskustelua osana AKE-tiimin vierailuja alueen kirjastoissa sekä Rovaniemen kirjastossa. Keskustelujen tavoite on selkeyttää kirjaston tavoitteita, tunnistaa ydintehtäviä, pohtia toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ja kartoittaa eri työtehtävissä tarvittavia resursseja ja taitoja.
AKE koordinoi Lapin kirjastojen vision päivittämisen, johon pyrittiin osallistamaan koko alueen kirjastohenkilökunta. Visiotyöhön kuuluivat Visiotyöpajat, Juttutuvat, Howspace-alusta sekä kirjastojen keskustelut toimintaympäristön muutoksista.
AKE jatkoi kokeiluja Topaasia-vuorovaikutuspelillä, mitä käytettiin mm. alueen johtajien kesken käytyihin tavoitteellisiin keskusteluihin.
Kirjastokaverien vierailuja toteutui 9 kappaletta, eli iso osa alueen kirjastoista on vuosien 2022–2024 aikana päässyt tutustumaan toisiin alueen kirjastoihin ja kirjastojen henkilökuntaan. Vuoden 2024 vierailujen ohjelmaan kuului Lapin kirjaston visioon liittyen toimintaympäristön kartoitustyöpaja.
Osaamisen kehittämisen lähikoulutuspäivien teemat tukivat mm. työn kehittämistä ja johtamista, vuorovaikutus- ja kokeilukulttuuriosaamista sekä lukutaitotyötä. Lapin kirjastojen päiväkahvit vahvistivat alueen kirjastojen välistä vuorovaikutusta sekä tarjosivat ideoita kirjastojen kehittämiseen, sekä tukivat osaltaan osaamisen kehittymistä ajankohtaisine aiheineen ja esiintyjineen. Osaamisen poluille -yhteisjulkaisun tekeminen tukee kirjastolaisten osaamisen kehittämistä valtakunnallisesti. Julkaisu valmistuu keväällä 2025.
AKE Lapin uutiskirjeen ja verkkosivujen kautta alueen kirjastoille pystyttiin jakamaan laajasti tietoa mm. tulevista koulutuksista ja kirjastoalan ajankohtaisista teemoista.
AKE Lappi oli mukana järjestämässä AKE-alueiden yhteistä mentorointiohjelmaa, webinaarisarjaa ja Rovaniemellä pidettyjä koordinaattoripäiviä, sekä tuottamassa Osaamisen poluille -julkaisua. AKE Lapin edustajat kuuluivat Liboppi-toimituskuntaan ja ERTE Seinäjoen LaNu-neuvostoon. Kirjastojen varautumispäivä toteutettiin yhteistyössä AVIn ja AKE-kirjastojen kanssa ja Esihenkilöt Liboppiin -koulutuspäivä yhteistyössä Liboppi-toimituskunnan kanssa.
Resurssit
Vuonna 2024 AKE Lapin tiimiin kuuluivat:
- erikoiskirjastonhoitaja Leena Kinnunen (80 % työajasta)
- kirjastonhoitaja Kristiina Hoikka (80 % työajasta)
- erikoiskirjastonhoitaja Laura Herva 1.1.–28.4. (20 % työajasta) / Sanna Haakana 29.4.–31.12. (20 % työajasta)
- kirjastonjohtaja Nina Sipola (20 % työajasta).
Lisäksi graafikko Karl Simonlehto oli palkattuna 2.–31.12. 50 % osuudella. Simonlehto suunnitteli materiaaleja Lapin kirjaston vision toteuttamisen tueksi vuosille 2025–2029.
Rovaniemen kirjaston asiakaspalvelupäälliköt toimivat erityisalansa kehittäjänä ja asiantuntijana ja osallistuivat myös alueelliseen kehittämiseen yhteistyössä AKE-työntekijöiden kanssa. Palvelupäälliköt ja heidän vastuualueensa ovat: Pasi Rantanen: asiakaskokemus, Helena Kokko: lukemisen edistäminen, Marko Niemelä: tapahtumat ja osallisuus sekä Esko Nousiainen: hakeutuvat palvelut.
AKE Lapin ohjausryhmä kokoontui yhteensä 8 kertaa: 15.1., 13.2., 13.3., 17.4. (lähikokous), 13.5., 31.5., 28.8., 20.11. Ohjausryhmän puheenjohtajuus on kiertävä, sihteerinä toimii Leena Kinnunen.
Ohjausryhmään kuuluivat AKE Lapin tiimin lisäksi:
- Laura Herva, Rovaniemi
- Helena Kokko Rovaniemi
- Marko Niemelä Rovaniemi
- Laura Pitkänen Sodankylä
- Kyösti Satokangas Kolari
- Virpi Veskoniemi, varalla Anna Roos (Inari)
Osaamisen kehittäminen
Osaamiskeskustelut
AKE Porvoo on kehittänyt Osaamiskeskustelu-mallin, jolla pyritään mm. selkeyttämään kirjaston tavoitteita, tunnistamaan ydintehtäviä, pohtimaan toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ja kartoittamaan eri työtehtävissä tarvittavia resursseja ja taitoja. Keskustelu auttaa keskittymään oman kirjaston kannalta olennaisiin asioihin.
AKE tiimi toteutti Osaamiskeskustelut kaikilla vuoden 2024 kirjastovierailuilla (9 kpl), ja niihin osallistuivat pienin poikkeuksin kunkin kirjaston koko henkilökunta. Osaamiskeskustelut pidettiin myös Rovaniemen kirjaston tiimeille (5 kappaletta).
Osaamiskeskusteluista on tehty kooste, johon on nostettu keskeisimmät havainnot keskusteluista. Linkki osaamiskeskustelujen koosteeseen kirjastojenlappi.fi-sivulla: https://kirjastojenlappi.fi/2025/04/17/osaamiskeskustelujen-2024-kooste/
Koulutustilaisuudet
AKE toteutti tai oli mukana toteuttamassa yhteensä seitsemää koulutustilaisuutta, jotka on lyhyesti esitelty seuraavasssa taulukossa. Taulukko sisältää myös yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa järjestetyt koulutukset (osallistujamäärä perustuu ilmoittautumiseen)
Päivämäärä | Koulutuksen nimi | Koulutusmuoto, paikkakunta ja mahdollinen kouluttaja, yhteistyöjärjestäjät | Osallistujamäärä (AKE Lapin alueelta) |
8.1. | Faktat kohilleen: Osa 3 Kenen ajatuksia ajattelet? – Tunnista digitaalinen vaikuttaminen | Etäkoulutus / Pipsa Havula, AKE Oulu, AKE Vaasa | 16 |
31.1. | Virtaviivaista työtä, lean-koulutus | Lähikoulutus Rovaniemi / Matti Rahko, Anu Tammela, TaY | 13 |
12.2. | Faktat kohilleen: Osa 4 Oletko kuplassa? Näin algoritmit ohjailevat elämääsi | Etäkoulutus / Anna-Mari Wallenberg |
25 |
10. – 11.4 | Lapin kirjastopäivät | Lähikoulutus, Kittilä / Laura Päiviö-Häkämies, Jaana Hautala |
74 |
4.–5.9. | Pohjoisen esihenkilöpäivät | Lähikoulutus, Kalajoki / Annastiina Louhisalmi, Laura Niemi, Mari Granholm, Hanna Ikonen | 15 |
12.9., 2.10., 6.11., 11.12 | Positiivinen organisaatio – työyhteisövalmennus, yht. 8 h | Etäkoulutus / Mari Granholm, Hanna Ikonen | 5 |
23.9. | Kirjavinkkauskoulutus –toiminnallisuus ja osallistavat menetelmät vinkkauksessa | Lähikoulutus, Rovaniemi / Jutta Laino-Tabell / Ohjaamo |
20 |
Faktat kohilleen -koulutussarja toteutettiin yhdessä AKE Oulun ja AKE Vaasan kanssa. Pohjoisen esihenkilöpäivät sekä Positiivinen organisaatio -työyhteisövalmennus toteutettiin yhdessä AKE Oulun kanssa. |
Kirjastojen varautumispäivä toteutettiin yhteistyössä AVIn ja AKE-kirjastojen kanssa ja 17.9. alueellinen osuus (6 hlöä). Esihenkilöt Liboppiin 20.9. toteutettiin yhteistyössä Liboppi-toimituskunnan kanssa. Lapista ei ollut osallistujia.
Liboppi
Libopin toimituskunnassa AKE Lappia vuoden 2024 aikana edusti Kristiina Hoikka.
Tammikuussa 2024 julkaistiin valtakunnalliseen käyttöön yhteistyössä ERTE Saamelaiskirjaston kanssa toteutettu Girjájin – saamelaisen kulttuurin ja kirjallisuuden kurssi. Kurssin asiantuntijaluennoitsijat ovat emeritusprofessori Veli-Pekka Lehtola Oulun yliopiston Giellagas-instituutista sekä Saamelaisessa korkeakoulussa Kautokeinossa kirjallisuuden professorina toiminut Vuokko Hirvonen.
Liboppiin tuotetuista kaikille avoimista kursseista tiedotettiin alueen kirjastojen työntekijöitä samalla kannustaen liittymään kursseille ja suorittamaan kokonaisuuksia. Lisäksi AKE Lappi jakoi keskitetysti alueen kirjastojen henkilökunnalle kursseille tarvittavia kurssiavaimia.
Tilastotietoja aletaan kokoamaan vuodesta 2025 alkaen. Vuoden 2024 on saatu käyttöön AKE-aluekohtainen raportointi. Rekisteröityneiden käyttäjien määrä on kasvussa valtakunnallisesti, mutta luvut kertovat todellisen tilanteen vasta kun inaktiiviset käyttäjät poistetaan alustalta säännöllisesti keväästä 2025 alkaen.
AKE-alueiden mentorointiohjelma Tuo tullessas, vie mennessäs
Joensuun, Kuopion, Porvoon, Rovaniemen, Tampereen ja Vaasan AKE-kirjastot järjestivät yhteistyössä kaikille kirjastoalan työntekijöille suunnatun vuoden 2024 kestävän mentorointiohjelman. Ohjelman keskeisiä teemoja olivat hiljainen tieto, osallisuus, viestintä, itsensä johtaminen ja yhteistyö.
Lapista mentorointiohjelmaan osallistuvat Marja Alatalo Muoniosta, Armi Rasilainen ja Päivi Remes Kemistä sekä Leena Kinnunen Rovaniemeltä. Ohjelma sisälsi yhden lähitapaamisen, neljä etätapaamista sekä mentoriparien kahdenkeskisiä etätapaamisia sekä yhden aktorin vierailun Lapissa. Mentorointiohjelmasta saadun palautteen perusteella päätettiin järjestää yhteistyössä uusi mentorointiohjelma vuodelle 2025.
Koulutuksiin osallistuneet
AKE Lapin vuoden 2023 koulutusten yhteenlaskettu osallistujamäärä Lapin kirjastoista oli 168.
Koulutuksiksi laskettavia tilaisuuksia järjestettiin yhteensä 7 kappaletta, joten yhteen koulutukseen osallistui keskimäärin 24 henkeä. On huomioitava, että Lapin kirjastojen päiväkahveista iso osa on laskettavissa osaamisen kehittämiseen. Kyseiset tilaisuudet on tilastoitu tämän toimintakertomuksen ao. kohdassa.
Koulutuksista lähikoulutuksia olivat Virtaviivaista työtä 31.1., Lapin kirjastopäivät 10.–11.4., Pohjoisen esihenkilöpäivät 4.–5.9. sekä Kirjavinkkauskoulutus 23.9. Faktat kohilleen -sarja sekä Positiivinen organisaatio -koulutuskokonaisuus olivat verkkokoulutuksia, jotka toteutettiin yhteistyössä AKE Vaasan sekä AKE Oulun kanssa.
Koulutusten teemoina olivat mm. lukutaitotyö ja medialukutaito, oman ja organisaation työn kehittäminen sekä vuorovaikutus.
Yksilöllisiä koulutukseen osallistujia Lapissa, eli henkilöitä, jotka osallistuivat vähintään yhteen koulutukseen, oli yhteensä 104 (2023: 136, 2022: 106). Lapin kirjastoissa henkilötyövuosien määrä vuonna 2023 oli 141,76 htv (Suomen yleisten kirjastojen tilastot), mutta yksittäisiä työntekijöitä Lapin kirjastoissa on arviolta noin 180–190 henkeä.
Vähintään yhteen koulutukseen Lapin kirjastosta henkilötyövuosiin verrattuna osallistui 74 %, yksittäisten työntekijöiden määrään verrattuna osallistumisprosentti oli 55 %. Osallistumisprosenteissa on laskua edelliseen vuoteen, mutta vastaavasti koulutustilaisuuksia järjestettiin vuonna 2024 edellistä vuotta vähemmän.
Jokaisesta Lapin kunnasta/seutukirjastosta osallistuttiin vähintään yhteen koulutustapahtumaan. Eniten osallistujia keräsi edellisvuosien tapaan Lapin kirjastopäivät, joille osallistui kaikkiaan 74 henkilöä. Kokonaisuutena alueen kirjastohenkilökunnan osallistumiseen koulutuksiin voidaan olla suhteellisen tyytyväisiä.
Taulukko: Lapin kuntien yhteenlaskettu koulutuksiin osallistujamäärä vuonna 2023, sekä kuinka moneen koulutustapahtumaan osallistuttiin.
Kunta/Seutukirjasto | Osallistujat yhteensä 2024 (2023, 2022) | Koulutusten määrä 2024 (2023, 2022) |
Enontekiö | 4 (3, 3) | 2 (1, 3) |
Inari | 4 (5, 7) | 3 (3, 4) |
Kemi | 3 (7, 10) | 2 (6, 4) |
Kemijärvi | 13 (23, 23) | 7 (10, 9) |
Keminmaa | 2 (8, 3) | 1 (4, 3) |
Kittilä | 8 (7, 7) | 3 (5, 4) |
Kolari | 7 (7, 9) | 5 (5, 6) |
Muonio | 8 (6, 6) | 2 (3, 6) |
Posio | 2 (9, 15) | 2 (4, 9) |
Ranua | 9 (10, 10) | 4 (7, 6) |
Rovaniemi | 58 (92, 74) | 7 (10, 10) |
Salla | 7 (18, 11) | 5 (7, 7) |
Simo | 3 (9, 6) | 1 (4, 6) |
Sompio (Pelkosenniemi, Savukoski ja Sodankylä) | 12 (11, 14) | 5 (7, 7) |
Tervola | 3 (12, 14) | 2 (8, 8) |
Tornio | 7 (28, 16) | 6 (8, 8) |
Tornionlaakso (Pello ja Ylitornio) | 10 (9, 10) | 4 (3, 5) |
Utsjoki | 6 (8, 4) | 5 (4, 2) |
Muu | 2 |
Alla oleva kaavio kuvaa AKE Lapin järjestämiin koulutuksiin osallistuneiden määrää suhteessa kirjaston henkilötyövuosiin. Suhteessa kirjaston henkilötyövuosiin eniten koulutuksiin osallistutaan Utsjoelta, Muoniosta, Ranualta, Kolarista ja Kemijärveltä, joissa koulutuksiin osallistujien määrä on vähintään kaksi kertaa henkilötyövuosien määrä.
Henkilötyövuodet lähde kirjastotilastot.fi vuodelta 2024.
Koulutuspalaute
AKE-alueiden kesken on keskusteltu edellisinä vuosina yleisesti havaitusta koulutuspalautteeseen vastaamisen vähenemisestä. Koordinaattorit kehittivät yhdessä laadullisuuteen perustuvan palautteiden keruutavan, jossa koulutuksen osallistujaa pyydetään arvioimaan, oliko koulutustilaisuus siihen käytetyn ajan arvoinen, sekä antamaan halutessaan vapaamuotoista palautetta. AKE Lappi siirtyi tämän tyyppisen palautteen keruuseen vuoden 2023 viimeisissä koulutuksissa.
Vuoden 2024 koulutuksista saadun palautteen mukaan kaikki koulutukset koettiin osallistujan ajan arvoiseksi. Sanallisissa palautteissa kiitettiin mm. koulutusten teemoja ja esiintyjiä, ryhmätöitä, verkostoitumista ja yleistä tunnelmaa. Kehittämisehdotuksista saatiin jonkin verran koulutustoiveita, mutta enimmäkseen palautteet koskivat yleisiä järjestelyjä kuten tiloja, aikataulutusta, majoitusta ja ruokailuja.
Kirjastojen yhteistyön vahvistaminen
Päiväkahvi – webinaarit
AKE Lapin päiväkahvit järjestettiin kesäaikaa ja vuodenvaihdetta lukuun ottamatta kahdesti kuukaudessa. Päiväkahvit ovat avoimet kaikille Lapin kirjastojen henkilökunnassa, ja tilaisuudet tallennetaan henkilökunnalle myöhemmin katsottavaksi.
Päiväkahveja järjestettiin vuoden aikana 24 kertaa. Päiväkahvien teemoina tai vierailijoina ovat olleet:
11.1. Sanataiteen aarrearkut / Anna Anttola ja Kati Inkala Oulun lastenkulttuurikeskus, Lapin alueellinen LaNu-verkosto.
22.1. Kirjastokaveri-info / Lapin alueellinen kehittämistehtävä.
23.1. Miten kuvailu tulee muuttumaan? / Kaisa Hypén, Kirjasampo-hankkeen koordinaattori, Turun kaupunginkirjasto.
25.1. Digittääkö? Digiopastamisesta Lapin kirjastoissa / Marja-Leena Vaarala Kemijärven kirjasto ja Leena Kinnunen Rovaniemen kirjasto.
8.2. Kotipalvelu Lapin kirjastoissa / Soile Arkivuo ja Leena Kinnunen Rovaniemen kirjasto.
22.2. Tapahtumatuotanto / Marko Niemelä, asiakaspalvelupäällikkö, Rovaniemen kirjasto.
7.3. Toisen asteen kirjastoyhteys -hanke tuo toisen asteen opiskelijat kirjastopolulle / Sylvia Veini, Rovaniemen kirjasto.
21.3. Mitä digitaalisten pelien avulla voi oppia? Miten yhdistää leikki ja oppiminen? Mitä kasvatustieteilijät tietävät pelillisestä oppimisesta? Minkälaisia asioita pelien kautta voi opettaa aikuisille ja lapsille? / Mari Maasilta ja Marjaana Kangas, Lapin yliopisto.
4.4. Miten tekstin tai teeman visualisointia ideoidaan? Miten näyttelyrakentamisen ammattilaiset sen tekevät? / Lapin maakuntamuseon näyttelyamanuenssi Tuija Alariesto.
17.4. Metsämuistipaja / Krista Kuusela.
22.4. Kirjastokokeilujen esittelyt Lapin kirjastopäiviltä / Osallistujat Lapin kirjastosta.
3.5. Kansien kätkössä-hanke / Johanna Keränen, Ranuan kirjasto.
16.5. Ulkomaille Erasmus+ ohjelmassa / Riitta Kuusikko, taidemuseon johtaja.
30.5. Kirjastokokeilujen esittelyt Lapin kirjastopäiviltä / Osallistujat Lapin kirjastosta.
13.6. Lukumaan lumo -hanke / Marru Soppela, Kemijärven kirjasto.
29.7. Sinun, minun ja meidän kirjasto! -hanke / Heidi-Maria Ylioinas, Kemin kaupunginkirjasto.
29.8. AKEn suunnitelmat syksylle 2024 / Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka, AKE Lappi. AVIn tulevaa tarjontaa ja ennakointia / Satu Ihanamäki, Lapin AVI.
12.9. Lanu-päiväkahvit: Syksyn uusia tuulia ja rohkeita kokeiluja LaNu-työssä / Sanna Haakana, Rovaniemen kirjasto.
26.9. Saavutettavuuskirjasto Celian tulevat muutokset / Heidi Karhu, Celia.
10.10. AVIn Peruspalvelujen arviointi 2023 ja Lapin erityispiirteet / Satu Ihanamäki Lapin AVI.
24.10. Pelillisillä menetelmillä kirjoitustaidot haltuun! / Outi Kallionpää, Lapin yliopisto.
7.11. Lapin kirjaston käynnissä olevat kehittämishankkeet / AKE Lappi.
5.12. Lanu-päiväkahvit: Kirjasto osana perhekeskusta / Lapin perhekeskuskoordinaattorit.
19.12. AVIn opintomatkan antia ja oppeja Ruotsin kirjastoista / Satu Ihanamäki Lapin AVI ja Laura Herva Rovaniemen kirjasto.
Päiväkahvien teemat noudattelevat AKE Lapin toiminnan tavoitteita, mutta tarpeen mukaan esille nostettiin myös ajankohtaisia aiheita. Tavoitteena on ollut tuoda esille Lapissa tehtävää kirjastojen toimintaan liittyvää työtä, mutta myös tiedottaa kiinnostavista hankkeista tai uutisista muualta Suomesta. Vuoden 2024 päiväkahveilla oli esiintyjiä Lapin kirjaston alueelta yhteensä 13 kertaa, muista Lapissa toimivista organisaatioista 10 kertaa ja muualta Suomesta 3 kertaa.
Päiväkahvien yhteenlaskettu osallistujamäärä oli 241 henkeä, ja keskimäärin tilaisuuksissa oli 11 osallistujaa. Vähintään yksille päiväkahveille osallistui 102 henkeä Lapin kirjastoista. Päiväkahvien tallenteita katsottiin yhteensä 615 kertaa, eli yhden tallenteen katsoi keskimäärin 28 henkeä. Päiväkahvien keskimääräinen osallistujamäärä on edelleen pienoisessa laskussa, mutta toisaalta tallenteiden keskimääräinen katsojamäärä nousi edellisestä vuodesta.
Kunnittaisessa osallistumisessa päiväkahvien live-tilaisuuteen on suurta vaihtelua. Koska päiväkahveille ei ilmoittauduta erikseen ja osallistumisen merkintä tilastoja varten on vapaaehtoista, seuraava taulukko kunnittaisesta osallistumisesta on suuntaa antava.
Vuorovaikutusta ja kehittämistä Kirjastokaveri-toiminnassa
Kirjastokaveri-toiminta aloitettiin vuonna 2022 vahvistamaan vertaisoppimista ja henkilökunnan keskinäistä vuorovaikutusta. Toiminta sisältää AKEn kustantamat vierailut kirjastojen kesken, jonka lisäksi pareja kannustettiin myös omaehtoiseen yhteistoimintaan. Toimintaa kehitettiin kirjastoille 2023 tehdyn kyselyn perusteella mallintamalla prosessi, mikä sisälsi mm. tarkemmat ohjeet matkojen järjestelyistä, tapaamisten sisällöistä sekä raportoinnista. Tapaamisiin suositeltiin liitettävän Lapin kirjaston uuden vision valmisteluun liittyvä toimintaympäristön kartoitus -työpaja.
Vuoden 2024 kaveriparit olivat:
Enontekiö – Utsjoki
Inari – Ranua
Keminmaa – Muonio
Kittilä – Tornio
Kolari – Rovaniemi (tapahtuma- ja osallisuustiimi)
Salla – Tornionlaakso
Simo – Kemijärvi
Sompio – Kemi
Tervola – Posio
Kirjastokaveri-vierailuista toteutui vuoden 2024 puolella (lähtijäkirjasto -> vastaanottava kirjasto)
Enontekiö -> Utsjoki
Inari -> Ranua
Kemijärvi -> Simo
Keminmaa -> Muonio
Muonio -> Keminmaa
Salla -> Tornionlaakso
Sompio -> Kemi
Tervola -> Posio
Utsjoki -> Enontekiö
Vierailujen kustannukset ylittivät AKEn budjettivarauksen, joten 9 kirjastovierailun järjestäminen jouduttiin siirtämään vuoden 2025 puolelle. Uusia pareja ei muodosteta vuonna 2025, vaan toimintaa jatketaan syventämällä vuorovaikutusta Kirjastokaverien esimerkiksi mm. laatimalla omat toimintasuunnitelmat Lapin kirjaston vision 2025–2029 toteuttamiseksi.
Kirjastokaveri-toimintaa on esitelty mm. AKE-koordinaattoripäivillä sekä muiden AKE-alueiden tapaamisissa, ja vastaavaa toimintaa ollaan ottamassa käyttöön mm. AKE Turun ja AKE Joensuun alueille.
Pohjoisen verkosto
Pohjoisen verkosto on Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueiden kirjastojen esihenkilöiden sekä muissa työnjohdollisissa tehtävissä toimivien henkilöiden verkosto. Verkosto perustettiin vuosien 2020–2021 aikana toteutetussa Oulun ja Rovaniemen hankkeessa.
Pohjoisen verkoston alueella kiertävä vuosittainen verkostoitumistapahtuma järjestettiin Kalajoella 4.–5.9. yhteistyössä Pohjois-Suomen AVIn ja Lapin AVIn kanssa. Koulutus- ja verkostoitumispäivien teemoina oli mm. viestintä, positiivinen johtajuus sekä e-aineistopalvelut.
Päiville osallistui Lapista yhteensä 20 henkeä.
AKE-koordinaattoripäivät Rovaniemellä
AKE Lappi järjesti yhdessä AKE Turun kanssa AKE-koordinaattoreiden verkostoitumis- ja koulutustapaamisen 18.–19.4. Rovaniemellä, jonne ilmoittautui 30 koordinaattoria. Päivien ohjelmassa oli nostoja eri AKE-alueiden kehittämästä toiminnasta sekä tulevaisuuden ennakointiin liittyviä esityksiä ja työpajoja. Yhteinen illanvietto järjestettiin Ranualla BookBarissa, joka on entiseen Ranuan kirjastoon perustettu Ravintola.
Koordinaattoreiden kokoontumiset ovat tärkeä vertaistuen sekä tietojen vaihtamisen ja yhteistyön kehittämisen tilaisuus.
Valtakunnallinen yhteistyö
AKE Lapin tiimistä osallistuttiin seuraaviin valtakunnallisiin tapaamisiin:
AKE Linjakokous 20.3. etänä: Nina Sipola, Kristiina Hoikka ja Leena Kinnunen
AKE Linjakokous 9.9. Helsingissä: Nina Sipola
Valtakunnalliset kirjastopäivät Kuopiossa 4.–6.6.: Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka ja Nina Sipola
Lisäksi Nina Sipola, Leena Kinnunen ja Kristiina Hoikka vastasivat Yleisten kirjastojen neuvoston Rovaniemellä 24.–25.4. pidetyn kokouksen järjestelyistä, ja AKE-koordinaattorit toimivat kokouksen sihteereinä.
Kirjastojen kehittymisen tukeminen
Aluekierros
AKE Lapin tiimi vieraili vuoden aikana yhdeksässä kirjastossa. Tornionlaakson ja Sompion seutukirjastojen vierailuihin sisältyi käynnit Ylitornion, Pellon, Sodankylän, Pelkosenniemen ja Savukosken kirjastoissa.
Vierailujen ajankohdat ja AKE-tiimin osallistujat:
24.1. Kemijärvi, Leena Kinnunen ja Kristiina Hoikka
14.2. Kolari, Leena Kinnunen ja Kristiina Hoikka
16.2. Keminmaa, Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka ja Nina Sipola
27.5. Sompio, Leena Kinnunen ja Kristiina Hoikka
24.9. Tervola, Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka ja Sanna Haakana
1.10. Tornio, Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka ja Sanna Haakana
29.10. Tornionlaakso Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka ja Sanna Haakana
12.11. Salla, Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka ja Sanna Haakana
3.12. Ranua, Leena Kinnunen, Kristiina Hoikka ja Sanna Haakana
Vierailuille kirjastoissa osallistui kaikkiaan 51 henkeä, mikä oli lähes koko henkilökunta käydyissä kirjastoissa. Vierailuihin sisältyi keskustelu alueen kuulumisista sekä AKEn toiminnan ajankohtaiset asiat. Sanna Haakana kertoi alueellisen LaNu-ryhmän toiminnasta.
Vierailun iltapäivä käytettiin AKE Porvoon kehittämään Osaamiskeskusteluun. Keskustelun tavoitteena on mm. selkeyttää kirjaston tavoitteita, tunnistaa ydintehtäviä, pohtia toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ja kartoittaa eri työtehtävissä tarvittavia resursseja ja taitoja.
Aluekierroksella kirjastojen kanssa käydyistä keskusteluista on tehty kooste, joka on luettavissa kirjastojenlappi.fi-sivulta https://kirjastojenlappi.fi/ake-palvelutarjotin/ake-lapin-aluekierros/.
AKE Lappi tuotti mainosmateriaalina kirjanmerkkejä alueen kirjastoille sekä rintamerkkejä Lapin kirjastopäiville osallistujille.
Lapin kirjaston visiotyö
Lapin kirjaston strategia päättyi vuoteen 2024, ja uuden vision valmistelu aloitettiin keväällä 2024. Vision rakentamisessa haluttiin osallistaa koko Lapin kirjastojen henkilökunta vision toteuttamisen sitouttamiseksi. Visiotyötä varten AKE Lappi hankki Howspace –alustan toukokuusta joulukuulle ja toteutti visiotyön polun sen avulla, missä alustaa käytettiin visiotyön osatehtävien tulosten kirjaamiseen ja keskusteluun. Visiotyöhön sisältyi Kirjastokaverien tapaamisissa toteutetut toimintaympäristön kartoitus – työpajat.
Visiotyöhön haluttiin myös ulkopuolinen sparraaja, ja tarjousten perusteella tähän valittiin Anna-Mari Siekkeli Sparrikumppanista. Siekkelin johdolla toteutettiin 6 visiotyöpajaa, joita tukivat AKE Lapin vetämät Juttutuvat. Vision toteuttamista kirjastoissa tai pienemmissä ryhmissä tukemaan luotiin PowerPoint-pohja eri visiovuosille, juliste sekä muuta oheismateriaalia.
Valmis Lapin kirjaston visio 2025–2029 materiaaleineen löytyy sivulta Lapin kirjaston visio 2025 – 2029 – Kirjastojenlappi.fi.
Topaasia-keskustelut
Topaasia on pelillinen dialogityökalu, jonka avulla voidaan käydä johdettuja keskusteluja kaikkiin muutos-, johtamis- ja kehitystarpeisiin. Topaasia-pelialustaa käytettiin kirjastojen johtajien teemallisissa keskusteluissa, lisäksi AKE-koordinaattorit vetivät muita Topaasia-keskusteluja. Kirjastonjohtaja Nina Sipola tarjosi Lapin kirjaston johtajille henkilökohtaista coachausta osana AKE-työtä.
Tiedotus
Viestinnän keskeisiä kanavia ovat verkkotapaamiset ja lähikokoukset, AKE Lapin uutiskirje, verkkosivu kirjastojenlappi.fi, Lapin yleisten kirjastojen suljettu Facebook-ryhmä sekä sähköposti.
AKE Lapin uutiskirjeitä lähetettiin yhteensä 19 kappaletta. Uutiskirjeiden sisältönä olivat ajankohtaiset asiat, koulutustiedotteet sekä uutiset Lapin kirjastoista sekä muista suomalaisista kirjastosta. Uutiskirjeen sisältö koottiin AKE Lapin toimesta, mutta tekstejä saatiin säännöllisesti myös kirjastojen johtajilta sekä muilta työntekijöiltä.
Uutiskirjeen tilaajien määrä vuoden lopussa oli 142 henkeä, joista 122 on Lapin yleisten kirjastojen henkilökuntaa tai kirjastojen yhteisposteja, joten varsinaisten uutiskirjeen lukijoiden määrä on oletettavasti suurempi. Tilaajien määrä kasvoi edellisestä vuodesta 25 %, myös uutiskirjeessä olevien linkkien klikkausten määrässä oli kasvua.
Uutiskirje arvioitiin AKE Lapin kyselyssä Lapin kirjastojen henkilökunnalle 2024 AKE:n tärkeimmäksi viestintäkanavaksi.
AKE Lapin toinen keskeinen viestintäkanava on kirjastojenlappi.fi-verkkosivu, jonne on koottu mm. tiedot tulevista koulutuksista, ohjeita, toimintasuunnitelmat ja -raportit. AKE:n alueen kirjastoille tarjoamat palvelut on koottu yhteen AKEn palvelutarjottimelle (https://kirjastojenlappi.fi/ake-palvelutarjotin/)
Vuonna 2023 vierailluimmat sivut olivat etusivun jälkeen: Kirjastokaverit, Koha, AKEn palvelutarjotin, Koulutukset, Arkistot, Virtaviivaista työtä -koulutus, Päiväkahvit, Lapin kirjaston strategia sekä Faktat kohilleen -koulutuskokonaisuus.
Talouden toteutuma
AKE Lapille myönnettiin vuodelle 2024 toiminta-avustusta 182 000 euroa. Avustukselle haettiin käyttötarkoituksen muutos palkkakustannusten ja laitteisiin, materiaaleihin ja ohjelmiin varattujen summien oletettiin jäävän arvioitua pienemmiksi. Avustuksesta 109534 euroa käytettiin henkilöstökuluihin, mihin sisältyy joidenkin kouluttajien palkkana maksetut korvaukset.
Talousarvio ylittyi 1769 eurolla, joka jää Rovaniemen kaupungin vastattavaksi.
Alueellinen kehittämistehtävä Lappi 2024 talousarvion toteutuma | ||
Haettu avustus | Toteutuma | |
Henkilöstökulut | 108309 | 109534* |
Asiantuntijapalvelut | 12325 | 15686 |
Matka- ja majoituskulut | 12816 | 12171 |
Tilavuokrat | 2072 | 2424 |
Koulutusten kahvitarjoilut | 3851 | 2794 |
Muut kulut | 34848 | 35350 |
Laitteet, materiaalit, ohjelmat | 8217 | 6106 |
YHTEENSÄ | 182438 | 184065 |
MYÖNNETTY AVUSTUS | 182000 | 182000 |
Kela- ja koulutuskorvaus | 296 | |
Tilikauden alijäämä | 1769 |
*Toteutuneisiin palkkoihin sisältyy kouluttajille palkkoina maksettuja työkorvauksia lisineen.
Arviointi
AKE Lappi arvioi toimintaansa vuonna 2024 alueen henkilökunnalle toteutetulla kyselyllä, sekä kokoamalla palautetta koulutustilaisuuksista, aluekierroksella sekä muissa tilaisuuksissa.
Lapin kirjastojen henkilökunnalle tehty kysely 2024
AKE Lappi toteutti toiminnastaan kyselyn Lapin yleisten kirjastojen henkilökunnalle huhti-toukokuussa 2024, vastaajamäärä oli 38. Vastaavat kyselyt tehtiin myös keväällä 2021 ja 2023, jolloin vastauksia saatiin 43 kappaletta. Kyselyjen koosteet löytyvät kirjastojenlappi.fi -sivuilta: 2024 (linkki), 2023 (linkki), 2021 (linkki).
Vuoden 2024 kysely koostui kysymyksistä, jossa kartoitettiin vastaajien työkokemusta alalta, AKEn lakisääteisten tehtävien ja tehtävää hoitavien koordinaattorien tunnettuutta, erikokoisten kirjastojen tarpeiden huomiointia, AKE Lapin viestinnän laatua ja määrää, koulutustarjonnan laatua, määrää ja vaikuttavuutta, vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen tukemista sekä AKE koordinaattorien ammattitaitoa ja saavutettavuutta. Jokaisesta osa-alueesta kysyttiin monivalinta- ja 1–5 skaalakysymyksiä sekä avokysymyksiä.
Alla on esitetty muutamia nostoja AKE Lapin alueen kirjastojen henkilökunnalle tekemästä kyselystä. Kaavioissa esitellään vastauksia kysymyksiin, joissa vastausasteikko 1 – 5 on Täysin eri mieltä = 1 ja Täysin samaa mieltä = 5.
Vastaajilla on pääsääntöisesti tiedoissa AKElle kuuluvat lakisääteiset tehtävät. Vastaukset ovat sinällään kiinnostavia, että esim. AKEn aluekierroksella esitetään AKElle toiveita, jotka eivät kuulu tehtäviin, esim. sijaistyövoiman järjestäminen.
Vastaajien käsityksissä erikokoisten kirjastojen tarpeiden huomioimissa on pientä pudotusta edellisen vuoden arvioihin. Kehitysehdotuksina mainitaan mm. materiaalien ja hyvien käytäntöjen jakaminen, Kirjastokaveri-toiminnan jatkaminen, kirjastojen tarpeiden kartoittaminen.
AKEn järjestämät koulutukset ovat sisällöltään vastanneet useimpien vastaajien tarpeisiin. Koulutuksissa toivottiin sekä lähi- että etäkoulutuksia tallenteineen, lisäksi koulutuksiin toivottiin enemmän keskustelua ja kehittämistä. Sanallisissa vastauksissa listattiin koulutustoiveita, mm. sisältö-, tekoäly, ennakointi-, esiintymis- ja markkinointikoulutukseen liittyen.
Vastaajat saivat valita useamman vaihtoehdon kysymykseen ”Millaisia vaikutuksia koet AKE-toiminnalla olleen sinulle? Kaaviossa on kuvattu prosentteina valittujen vaikutusten määrä kaikista vastauksista. Vastausten mukaan kokemus AKE-toiminnan vaikutuksista kirjastoon ja omaan työhön on hieman laskenut edellisestä kyselystä.
Vertailu edellisten vuosien toimintaan
Taulukko. AKE Lapin toiminta vuonna 2024 verrattuna vuosiin 2022–2023
Toteutuma 2022 | Toteutuma 2023 | Toteutuma 2024 | |
Koulutusten sisältö ja määrä | Koulutukset pysyttiin järjestämään
pääsääntöisesti suunnitelman mukaan. Koulutusten yhteismäärä 11 kappaletta. |
Teemallisesti koulutukset noudattivat suunnitelmaa, lähikoulutuspäiviä oli suunniteltua vähemmän, etäkoulutuksissa määrällinen tavoite saavutettiin. | Toteutuneet koulutukset noudattivat suunnitelman sisältöjä ja suunniteluja määriä. |
Koulutuksiin osallistujien määrä keskimäärin | 32,67 osallistujaa / koulutus | 35,25 osallistujaa / koulutus | 24 osallistujaa / koulutus (huom. ei sisällä päiväkahvien osallistujia) |
Koulutuksiin osallistujien määrä sekä kunnittainen aktiivisuus | Koulutuksiin osallistui 1–106 henkilöä kaikista Lapin alueen kunnista/seutukirjastoista. | Koulutuksiin osallistujia kaikista kunnista 3–92 henkilöä. | Koulutuksiin osallistui 2–58 henkilöä, osallistujia oli kaikista kunnista. |
Vertaisoppiminen | Kirjastokaveri-toiminnassa 8 vierailulla kävi 46 henkilöä. | Kirjastokaveri-toiminnassa 5 vierailulla kävi 21 henkilöä. | Kirjastokaveri-vierailuja tehtiin 9 kappaletta, vierailuille osallistui kunkin kirjaston koko henkilökunta. |
Verkostoitumis- ja etäkoulutustapahtumien (etäkahvit) määrä ja osallistujat | Osallistujia yhteensä 381, tallenteita katsottu 627 kertaa. | Osallistujia yhteensä 294, tallenteita katsottu 535 kertaa. | Etäpäiväkahvi-koulutus- ja verkostoitumistilaisuuksia järjestettiin yhteensä 24 kertaa, osallistujia 241 henkeä, ja tallenteita katsottiin 615 kertaa. |
Uutiskirje | Uutiskirjeen tilaajia vuoden 2022 lopussa yhteensä 110 henkeä. | Uutiskirjeen tilaajia vuoden 2023 lopussa yhteensä 114 henkeä. | Uutiskirjeen tilaajia vuoden 2024 päättyessä oli yhteensä 142. |
Some | Seuraajien määrä 180 | Seuraajien määrä 201 | Seuraajien määrä 234 |
Vuoden 2024 arviointi ja jatkosuunnitelmat
Vuosi 2024 sujui lähes suunnitellusti. Vuoden merkittävimpiä onnistumisia olivat osaamiskeskustelut, Lapin kirjaston visiotyön organisointi, AKE koordinaattoripäivien toteuttaminen sekä säännölliset päiväkahviwebinaarit sekä uutiskirjeet.
AKE onnistui hyvin aluekierroksella käymissään osaamiskeskusteluissa kartoittamaan kirjastoissa osaamisen tilanteen sekä tukemaan kirjastoja valitsemaan kehittämisen kohteet. Osaamiskeskusteluista saatiin positiivista palautetta, ja ne laajennettiin koskemaan myös Rovaniemen kaupunginkirjastoa. Osaamiskeskustelut jatkuvat vuoden 2025 AKEn Lapin kirjastojen kierroksella, joten vuoden 2026 alusta on saatavissa koko Lapin kattava kooste osaamisen kehittämiskohteista. Aluekierroksella on vuonna 2024 ollut mukana alueellisesta lasten- ja nuortenkirjastotyöstä vastaava erikoiskirjastonhoitaja, mikä on lisännyt tietoisuutta Lapissa ja valtakunnallisesti tehtävästä lasten- ja nuortenkirjastotyöstä.
Aluekierros on AKE-työlle elintärkeä keino saada tietoa alueen kirjastojen tilasta, toiminnasta ja toiveista AKE-toiminnan suhteen. Vierailuille voisikin jatkossa osallistua mahdollisuuksien mukaan myös Rovaniemen asiakaspalvelupäälliköitä, joiden tehtäviin on kirjattu toimia oman erityisalansa alueellisessa kehittämisessä ja asiantuntijana.
Suunnitellut koulutustilaisuudet toteutuivat. Suosituin koulutustilaisuus on edelleen Lapin kirjastopäivät, joka on merkittävä tilaisuus alueen kirjastohenkilökunnalle tavata pitkien etäisyyksien ja niukkojen henkilöstöresurssien vuoksi. Kirjastopäivien sisällössä onkin oltava riittävästi osallistavaa ja keskustelun mahdollistavaa ohjelmaa ajankohtaisen osaamisen kehittämisen sisältöjen rinnalla. Muihin koulutuksiin osallistuttiin huomattavasti vähemmissä määrin, joten tulevien koulutusten sisältöjä on harkittava huomioiden kirjastojen toiveet, osaamiskeskustelujen tulokset sekä AKEn eri vuosille asettamat tavoitteet. Vähintään yhteen koulutukseen osallistuttiin kuitenkin kaikista kirjastoista, mutta kirjastoittain on paljon vaihtelua osallistumisen määrissä vuosittain, mikä voi johtua esim. remonteista. Jatkossa on syytä tarkastella kunnittaista osallistumista säännöllisesti sekä pyrkiä nostamaan esille osaamiskeskusteluissa havaittuja osaamisvajeita koulutuksiin houkuttelussa. Liboppitoimituskunnan tavoitteissa vuodelle 2025 on edelleen oppimisalustan käytön helpottaminen ja siitä tiedottaminen. Vuoden 2024 uusien kurssien määrä oli melko suuri, ja vuoden 2025 aikana tuotetaan 1–2 uutta kurssia ja keskitytään enemmän uusien kurssien markkinointiin ja verkko-opiskelun tukemiseen. Valtakunnallisten kurssien osuutta kasvatetaan.
Kirjastokaveri-toiminta on suosittu osaamisen kehittämisen ja kirjastojen vuorovaikutuksen vahvistamisen muoto. Vierailujen toteutusta helpotti toiminnan konseptointi, jossa järjestämisen painopiste siirtyi AKElta enemmän kirjastoille. Osa suunnitelluista vierailuista jouduttiin perumaan arvioitua korkeampien matkustuskustannusten vuoksi, joten ne on tarkoitus toteuttaa vielä 2025. Uutta kierrosta ei kuitenkaan aloiteta, vaan pyritään syventämään jo olemassa olevien parien toimintaa esimerkiksi kannustamalla yhteisiin Lapin kirjaston vision toteutuksiin.
Lapin kirjastojen päiväkahviwebinaarien sisältö on muotoutumassa yhä enenevässä määrin koulutukselliseen suuntaan. Jatkossa on hyvä pohtia, lasketaanko päiväkahviwebinaarit ja niiden osallistujamäärät toimintakertomuksessa koulutustilaisuuksiin. Vaikka päiväkahvien sisältöjä ja vuorovaikutusmahdollisuutta kiitetään, niihin osallistuneiden määrä on jatkuvassa laskussa. Tämän vuoksi on pohdittava tarkemmin niiden sisältöjä, aikataulua ja mahdollisia vaihtoehtoja.
Tiedotustehtävästä AKE huolehtii joka toinen viikko lähetettävällä uutiskirjeellä, joka esim. AKE Lapin kyselyssä 2024 arvioitiin ylivoimaisesti merkittävämmäksi tiedotuskanavaksi. Uutiskirjeeseen on saatu tekstejä säännöllisesti mm. kirjastojen johtajilta, uusilta työntekijöiltä ja kirjastojen hankkeista.
AKE kokeili rohkeasti uusia alustoja, Howspacea ja Topaasiaa. Edellistä käytettiin Lapin kirjastojen visiotyön alustana, ja vaikka osallistujia alustalle ilmoittautui runsaasti, keskustelu visiotyöstä keskittyi etätapaamisiin ulkoisen vetäjän johdolla tai AKEn järjestämiin Juttutupiin. Mikäli Howspacea käytetään jatkossa, tulee sen vuorovaikutteisuuteen ja osallistujien motivointiin kiinnittää erityistä huomiota. Topaasia-keskustelualusta sen sijaan otettiin hyvin vastaan alkuepäilyistä huolimatta, ja alustan käyttöä päätettiin jatkaa vuonna 2025.
AKE ohjausryhmä kokoontui säännöllisesti ja oli merkittävä tuki AKEn toiminnan suunnittelussa. Ohjausryhmän panosta voi kuitenkin pyrkiä vielä kasvattamaan, esim. järjestämällä useamman suunnittelupäivän. Ohjausryhmä ei ole aiemmin tehnyt itsearviointia toiminnastaan, joka olisi mahdollista toteuttaa vuoden 2025 aikana.