Rovaniemen kaupunginkirjasto
Alueellinen kehittämistehtävä
Toimintakertomus 2023
Kuvat: Emma Rask, AKE Lapin aluekierros 2023 -sarjakuva
Tavoitteet
AKE Lapin toiminnan tavoitteena oli toteuttaa Lapin kirjastojen strategian kolmea kärkiteemaa sekä jatkaa työtä edelliselle toimintavuodelle määriteltyjen tavoitteiden saavuttamisessa. Kyseiset tavoitteet olivat nousseet Lapin kirjastojen henkilökunnalle vuonna 2021 tehdyssä osaamiskartoituksessa, ja ne olivat:
- Omasta työhyvinvoinnista ja työssäjaksamisesta huolehtiminen
- E-aineistojen käytön hallinta ja opastustaidot
- Yhteistyöverkostot
- Erilaisten asiakasryhmien erityistarpeiden tunnistaminen
- Toimintaympäristön muutosten ennakointiin liittyvä osaaminen
- Yhteiskunnallisen ja kulttuurisen vuoropuhelun edistäminen
Toimintaa ohjasivat lisäksi Laki yleisistä kirjastoista, Yleisten kirjastojen suunta 2021-2025 -asiakirja sekä Aluehallintoviraston Peruspalvelujen arviointi yleisten kirjastojen henkilöstön riittävyydestä ja osaamisesta sekä kirjastojen johtamisesta.
Resurssit
Vuonna 2023 AKE Lapin tiimissä koettiin vaihtuvuutta. Kirjastonhoitaja Esko Nousiainen oli opintovapaalla 1.1. – 31.3., ja häntä sijaisti Emma Rask. Sanna Haakana oli opintovapaalla 1.3. – 3.9., ja hänen sijaisenaan toimi Laura Herva. Esko Nousiainen siirtyi kesäkuun alusta toiseen tehtävään Rovaniemen kaupunginkirjastossa, ja AKE:n kirjastonhoitajana aloitti 1.8. lähtien FM Kristiina Hoikka.
Yhteenvetona AKE Lapin tiimin kokoonpano vuonna 2023:
- erikoiskirjastonhoitaja Leena Kinnunen (80 % työajasta)
- kirjastonhoitaja Esko Nousiainen (80 % työajasta) / Emma Rask (80% työajasta) / Kristiina Hoikka (80 % työajasta)
- erikoiskirjastonhoitaja Sanna Haakana (20 % työajasta) / Laura Herva (20% työajasta)
- kirjastonjohtaja Nina Sipola (20 % työajasta).
Rovaniemen organisaatiouudistuksen yhteydessä keväällä 2023 nimettiin neljä asiakaspalvelupäällikköä, joiden vastuualueet ovat: Pasi Rantanen: Asiakaskokemus, Helena Kokko : Lukemisen edistäminen, Marko Niemelä: Tapahtumat ja osallisuus sekä Esko Nousiainen: Hakeutuvat palvelut. Kukin asiakaspalvelupäällikkö toimii erityisalansa kehittäjänä ja asiantuntijana ja osallistuu myös alueelliseen kehittämiseen yhteistyössä AKE-työntekijöiden kanssa.
Kehittämistehtävää ohjaava ja tukeva AKE Lapin ohjausryhmä kokoontui vuoden aikana 10 kertaa, joista yksi kerta oli lähitapaaminen Rovaniemellä. Ohjausryhmään kuuluivat AKE Lapin tiimin lisäksi:
- Arja Kallatsa Sodankylä. 23.8. saakka
- Helena Kokko Rovaniemi
- Marko Niemelä Rovaniemi, 2.3. lähtien
- Laura Pitkänen Tervola, 19.10. lähtien Sodankylä
- Vesa Sarajärvi Ranua, 23.8. saakka
- Kyösti Satokangas Kolari, 19.10. lähtien
- Liisa Tastula Rovaniemi. 23.3. saakka
Tehtävän toteutus
Vuoden 2023 toiminta toteutui lähes suunnitelman mukaisesti. Henkilökuntavaihdoksista johtuvat muutokset vaikuttivat toimintaan, ja esimerkiksi viidettä lähikoulutuspäivää ei pystytty aikataulusyiden vuoksi järjestämään.
Vuoden päätapahtuma oli Ranualla vietetyt Lapin kirjastopäivät, joille osallistui 88 henkeä kirjastoista ympäri Lappia. Lähikoulutuspäivien lisäksi jatkuivat Lapin kirjastojen päiväkahvit, joiden sisältö painottui ajankohtaisiin sekä AKE Lapin toiminnan kärkiteemoihin. Tärkeää tiedon vaihtoa alueen kirjastojen tarpeista ja tilanteesta sekä AKE:n palveluista saatiin AKE-koordinaattorien vierailuilla kirjastoissa alkuvuodesta, ja kierroksella kerättyä tietoa käytetään hyväksi AKE:n toimintaa suunniteltaessa.
Keväällä 2022 lanseerattu Kirjastokaveri-toiminta jatkui koko vuoden, ja kaverivierailuista toteutuivat lähes kaikki suunnitellut. Alueen johtajille tehdyn kyselyn tulosten mukaan toiminta oli hyödyllistä verkostoitumisen, kokemusten vaihdon ja tiedon jakamisen vuoksi, myös vertaisoppimisen ja opitun jakamisen kannalta koko kirjaston henkilökunnan yhteistä vierailua pidettiin merkittävänä.
Yhteistyössä muiden AKE-kirjastojen kanssa tuotettiin mm. Faktat kohilleen -koulutussarja, Pohjosen esihenkilöverkoston tapaaminen Luostolla sekä kuuden AKE-alueen yhteinen mentorointiohjelma. ERTE Saamelaiskirjaston kanssa yhteistyössä tuotettiin Liboppiin saamelaisen kirjallisuuden ja kulttuurin opintokokonaisuus Girjájin.
Aluekierros
Leena Kinnunen ja Emma Rask vierailivat keväällä kahdeksassa alueen pääkirjastossa. Vierailupaikat ja -päivät olivat: Kittilä 10.2., Kemi 14.2., Utsjoki 23.2., Inari 24.2., Muonio 14.3., Enontekiö 15.3., Simo 20.3. ja Posio 21.3. Kunkin vierailun kesto oli 3 tuntia.
Vierailuilla oli mukana lähes koko henkilökunta kaikista kirjastoista. Emma Rask piirsi vierailuista lyhyet sarjakuvat, jotka julkaistiin AKE Lapin Instagramissa. Sarjakuva oli suosittu ja sai paljon tykkäyksiä.
Kirjastojen kanssa keskusteltiin mm. tiloista, palveluista sekä kirjastojen suunnitelmista tuleville vuosille. Näiden lisäksi aiheina olivat Lapin kirjaston strategian jalkauttamisen toteutuminen kirjastotasolla sekä kirjastohenkilökunnan osaamisen kehittyminen suhteessa 2019 tehtyyn osaamiskartoitukseen.
Yhteenvetona keskusteluista todettiin, että erilaisia tapahtumia tuotetaan hyvinkin runsaasti huolimatta vähäisistä henkilöresursseista ja yhteistyötä tehdään laajasti muiden toimijoiden kanssa. Hanketoiminta keskittyy etupäässä lukemisen edistämiseen ja omatoimikirjastojen käyttöönottoon. Kirjastot ovat pystyneet toteuttamaan Lapin kirjaston strategiaa, erityisesti toiminnassa Lapin kirjaston yhteisössä sekä Kirjastokaveri-toiminnassa.
Aluekierroksesta koottu raportti on luettavissa kirjastojenlappi.fi -verkkosivulla.
Vuorovaikutuksen ja osallisuuden vahvistaminen
Vuoden 2023 aikana otettiin kokeiluun kaksi vuorovaikutusta ja osallistumista tukevaa verkkoalustaa.
Howspace-verkkoalustaa käytettiin Lapin kirjastopäivien ennakkotehtäviin sekä koulutus- ja verkostoitumispäivien sisältöjen käsittelyyn päivien jälkeen. Osallistuminen Howspace-keskusteluun oli vapaaehtoista, ja mukaan saatiin arviolta 20-30 henkeä.
Topaasia-pelialustaa käytettiin Lapin kirjaston strategian toteutumisen arviointiin ja jatkotoimenpiteiden ideointiin. Topaasia on pelillinen dialogityökalu, jonka avulla voidaan käydä johdettuja keskusteluja kaikkiin muutos-, johtamis- ja kehitystarpeisiin. Tunnin mittaisia Topaasia-keskustelutilaisuuksia järjestettiin yhteensä 15 kertaa, ja niihin osallistui yhteensä 70 henkeä.
Lähes kaikissa peleissä kommentoitiin tavalla tai toisella kirjaston roolia yhteiskunnassa, demokratiatyössä, lukemisen edistäjänä sekä tiedostettiin kirjastojen muuttuva rooli. Kokeilukulttuuri, rohkeus ja “pois putkinäköisyydestä” olivat vahvasti esillä. Kokeiluille koettiin tarvetta ja niistä on hyviä kokemuksia, mutta samalla tiedostettiin ajan rajallisuus ja tarve sitoutua kehityssuunnitelmiin. Houkuttelevuus työyhteisönä koettiin tärkeäksi, jotta kirjastoihin saadaan töihin osaavia ja innostuneita henkilöitä. Lapin alueen kirjastojen välisen yhteistyön koettiin tarvitsevan edelleen kehittämistä. Paikallisyhteisöt koetaan toimiviksi mm. lisääntyvän osallistamistyön myötä, mutta yhteisissä toimintatavoissa koettiin kehittämisen tarvetta.
Topaasia-keskusteluissa tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat seuraavat teemat: Houkutteleva työyhteisö, Rohkeus, Tulevaisuuden osaamistarpeet, Kokeilukulttuuri ja Yhteisö. Keskusteluissa ideoitiin myös toimenpiteitä:
- Osallistamisen kampanjoita niin henkilöstölle, kuntalaisille, sekä kuntapäättäjille
- Lisäkäytäntöjä ja hetkiä tiedon jakamiselle, sekä muulle keskustelulle ja ideoinnille
- Yhteisten sekä henkilökohtaisten kehittämissuunnitelmien tekoa
- Maineen kehittämistä sekä sidosryhmäviestintää
- Tiedonjakamisen käytänteiden parantamista
Osaamisen kehittäminen
Koulutukset
Koulutuksia järjestettiin vuoden 2023 aikana yhteensä 11 kertaa. Lähikoulutuspäiviä olivat kaksipäiväinen Lapin kirjastopäivät, kirjastoaineiston esillepanoa käsittelevä Kirjastotilat houkuttelevaksi sekä alueellisen LaNu-verkoston järjestämät lasten- ja nuortenkirjastotyöhön keskittyneet verkostopäivät. Etäkoulutuksena toteutettiin 7 koulutusta, joiden teemoina olivat muutosvalmennus ja työn muokkaaminen lean-menetelmin, somen ja verkkoalustojen käyttö sekä tekoäly ja digitaalinen lukutaito. Lapin kirjastopäivien teemana oli demokratiatyö, jota käsiteltiin tarinallisuuden ja nuorten osallisuuden vahvistamisen kautta. Kirjastopäivillä esiteltiin myös alueella tehtyjä hankkeita sekä alueen kirjastoja Kirjastokaveri-Messuilla.
Yhteistyössä AKE Oulun kanssa toteutettiin Positiivisen johtamisen valmennus Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun kirjastonjohtajille ja esihenkilöille. Verkossa tapahtuvan valmennuksen startti oli Pohjoisen esihenkilöverkoston verkostopäivillä syyskuussa, ja valmennus jatkuu vuodelle 2024. Valmennuksen vetävät Resis Oy:n Hanna Ikonen ja Mari Granholm.
Verkkokoulutuksena toteutettiin saamelaisen kirjallisuuden ja kulttuurin kurssi, jota käsitellään tämän raportin luvussa Liboppi.
Taulukko: Vuoden 2023 AKE Lapin koulutukset sekä kouluttajat
Päivä-
määrä |
Koulutuksen nimi | Koulutusmuoto, paikkakunta ja mahdollinen kouluttaja | Osallistujamäärä |
13.1. | Muutostilan aiheuttaman turbulenssin ja kuormituksen hallinta | Etäkoulutus / Tero Ålander | 31 |
21.2. | TikTok tutuksi Lapin kirjastolaisille | Etäkoulutus / Dess Terentjeva | 28 |
24.4. | Lapin LaNu-verkostopäivä | Lähikoulutus, Rovaniemi / Lapin LaNu-verkosto |
17 |
11.-12.5. | Lapin kirjastopäivät | Lähikoulutus, Rovaniemi/ Varpu Wiens, Aleksis Salusjärvi |
90 |
29.9. | Visusti kirjastossa | Lähikoulutus, Rovaniemi / Sanne Nyholm |
25 |
12.10. | Positiivisen johtamisen valmennus | Etäkoulutus / Mari Granholm ja Hanna Ikonen | 2 |
13.11. | AI AI – Mitä tekoäly on? Tekoäly ja tiedon luotettavuus | Etäkoulutus / Matleena Laakso (yhteistyössä AKE Vaasa ja AKE Oulu) |
19 |
20.11. | Lapin LaNu-verkostopäivä | Lähikoulutus, Rovaniemi / Lapin LaNu-verkosto |
11 |
1.12. | KVG vai ChatGPT? – Digitaalinen informaatiolukutaito, lähdekritiikki & nuoret. Miten tukea nuoria luotettavan verkkotiedon etsinnässä ja arvioinnissa? | Etäkoulutus / Kari Kivinen (yhteistyössä AKE Vaasa ja AKE Oulu) | 17 |
11.12. ja 18.12. | Yhteinen työskentelyalusta Lapin kirjastossa | Etäkoulutus / Toni Koponen, Louhi Net Oy | 25 |
15.12. | Virtaviivaista työtä : osa 1 | Etäkoulutus / Tuomas Mikkonen | 14 |
Yhteensä 11 eri koulutusta. Koulutuksista 4 lähikoulutuspäivää (sisältäen kaksipäiväisen Lapin kirjastopäivät) ja 7 etäkoulutusta. |
Koulutuksiin osallistuneet
AKE Lapin vuoden 2023 koulutusten yhteenlaskettu osallistujamäärä oli 275. Kaikkiin koulutuksiin oli mahdollisuus osallistua myös Lapin ulkopuolelta, mutta vuonna 2023 kaikki koulutuksiin osallistuneet olivat Lapista.
Yksilöllisiä koulutukseen osallistujia Lapissa, eli henkilöitä, jotka osallistuivat vähintään yhteen koulutukseen, oli yhteensä 136 (vuoden 2022 määrä oli 106). Lapin kirjastoissa henkilötyövuosien määrä vuonna 2022 oli 138,06 htv (Suomen yleisten kirjastojen tilastot), mutta yksittäisiä työntekijöitä Lapin kirjastoissa on arviolta noin 180 henkeä. Jos koulutuksiin osallistujien määrää verrataan Lapin kirjastojen henkilötyövuosiin, 98,51 % henkilökunnasta osallistui ainakin yhteen AKE Lapin koulutukseen vuoden 2023 aikana. Yksittäisten työntekijöiden määrään verrattuna osallistumisprosentti oli 75,56%. Molemmilla tavoilla lasketut osallistumisprosentit ovat erittäin korkeita, mihin voidaan olla hyvin tyytyväisiä.
Taulukko. Koulutuksiin osallistuneet vuonna 2023, suluissa vuoden 2022 luvut
Koulutuksiin osallistuneet yhteensä | 275 henkilöä (243) |
Yksilölliset koulutuksiin osallistuneet Lapin kirjastosta (Lapin kirjastojen henkilötyövuodet 2022: 138,06 htv)* * Tieto haettu tilastot.kirjastot.fi |
136 henkilöä (106) |
Lähikoulutuspäiviin osallistui keskimäärin 35,25 henkilöä / koulutus, ja etä- tai verkkokoulutuksiin osallistui keskimäärin 19,14 henkilöä / koulutus. Jokaisesta Lapin kunnasta/seutukirjastosta osallistuttiin vähintään yhteen koulutustapahtumaan, missä on pieni pudotus edelliseen vuoteen. Eniten osallistujia keräsi edellisvuosien tapaan Lapin kirjastopäivät, joille osallistui kaikkiaan 88 henkilöä. Etäkoulutuksia ei kuluneena vuonna tallennettu lainkaan. Kokonaisuutena alueen kirjastohenkilökunnan osallistumiseen koulutuksiin voidaan olla suhteellisen tyytyväisiä.
Lapin kunnista/seutukirjastoista AKE Lapin koulutuksiin osallistuttiin seuraavasti. Suluissa vuoden 2022 lukumäärät
Kunta/Seutukirjasto | Osallistujat yhteensä 2023 (2022) | Koulutusten määrä 2023 (2022) |
Enontekiö | 3 (3) | 1 (3) |
Inari | 5 (7) | 3 (4) |
Kemi | 7 (10) | 6 (4) |
Kemijärvi | 23 (23) | 10 (9) |
Keminmaa | 8 (3) | 4 (3) |
Kittilä | 7 (7) | 5 (4) |
Kolari | 7 (9) | 5 (6) |
Muonio | 6 (6) | 3 (6) |
Posio | 9 (15) | 4 (9) |
Ranua | 10 (10) | 7 (6) |
Rovaniemi | 92 (74) | 10 (10) |
Salla | 18 (11) | 7 (7) |
Simo | 9 (6) | 4 (6) |
Sompio (Pelkosenniemi, Savukoski ja Sodankylä) | 11 (14) | 7 (7) |
Tervola | 12 (14) | 8 (8) |
Tornio | 28 (16) | 8 (8) |
Tornionlaakso (Pello ja Ylitornio) | 9 (10) | 3 (5) |
Utsjoki | 8 (4) | 4 (2) |
Koulutuspalaute
Palautekyselyjä lähetettiin neljästä järjestetystä koulutuksesta, yhteensä 199 osalistujalle, ja niihin saatiin 82 vastausta, palautteiden vastausprosentin ollen siten 41,21% (48,50% vuonna 2022).
Vuoden 2023 palautekyselyissä pyydettiin avoimen palautteen lisäksi numeraalista arviota arvosteluasteikolla 1 – 5 kysymyksiin/väitteisiin: koulutus vastasi tarpeisiini, sain koulutuksesta uutta tietoa, koulutus innosti lisätiedon ja -taidon hankintaan, koulutuksen sisältöjä siirtyy kauttani muuallekin työyhteisööni, olen tyytyväinen koulutukseen kokonaisuutena sekä sain ennakkoon riittävästi tietoa koulutuksesta.
Taulukko. Koulutuksiin osallistuneet ja koulutuspalautteet vuonna 2022. Suluissa vuoden 2022 luvut.
Koulutuksiin osallistuneet yhteensä* | 199 henkilöä (167) |
Saadut koulutuspalautteet | 82 kappaletta (81) |
Koulutuspalautteen vastausprosentti | 41,21% (48,50 %) |
*Numeerinen koulutuspalaute kerättiin vain neljästä koulutuksesta. Muiden koulutusten sanallisia arvioita ei ole tässä huomioitu. |
Korkeimman palautteiden keskiarvon saivat Muutosturbulenssin hallinta- ja Visusti kirjastossa -koulutukset (4,51 ja 4,52). Vertailussa edellisen vuoden koulutuspalautteiden keskiarvoihin vaikuttaa siltä, että koulutuksista koettiin saadun uutta tietoa edellistä vuotta enemmän. Sen sijaan koulutuksista saatuun ennakkotietoon oltiin hieman edellistä vuotta tyytymättömämpiä. Tulokset ovat kuitenkin lähinnä suuntaa-antavia.
Seuraavaan taulukkoon on koottu kaikkien koulutusten keskiarvoiset numeeriset arviot palautelomakkeen kysymyksiin. Arvosteluasteikko oli 1 – 5. Suluissa vuoden 2022 luvut.
Koulutus vastasi tarpeisiini | 4,29 (4,30) |
Sain koulutuksesta uutta tietoa | 4,43 (4,19) |
Koulutus innosti lisätiedon ja -taidon hankintaan | 4,12 (4,24) |
Koulutuksen sisältöjä siirtyy kauttani muuallekin työyhteisööni | 4,18 (4,04) |
Olen tyytyväinen koulutukseen kokonaisuutena | 4,25 (4,43) |
Sain ennakkoon riittävästi tietoa koulutuksesta | 4,08 (4,34) |
Palautteiden kokonaiskeskiarvo | 4,22 (4,24) |
Jo edellisinä vuosina on tiedostettu koulutuspalautteen saamisen väheneminen, ja vastaava pudotus jatkui siis myös vuonna 2023. Tähän saakka on ollut käytössä vakioitu palautelomake vuosivertailuja varten. Asia nostettiin esille AKE-koordinaattorien yhteisissä tapaamisissa, missä havaittiin palautteen saamisen vaikeudet myös muilla AKE-alueilla. Koordinaattorit kehittivät yhdessä laadullisuuteen perustuvan palautteiden keruutavan, jossa koulutuksen osallistujaa pyydetään arvioimaan, oliko koulutustilaisuus siihen käytetyn ajan arvoinen. Tämän lisäksi osallistuja voi jättää vapaamuotoista palautetta. AKE Lappi siirtyi tämän tyyppisen palautteen keruuseen vuoden 2023 viimeisissä koulutuksissa.
Päiväkahvi – webinaarit
AKE Lapin päiväkahvit järjestettiin kesäaikaa ja vuodenvaihdetta lukuun ottamatta kahdesti kuukaudessa. Päiväkahvit ovat avoimet kaikille Lapin kirjastojen henkilökunnalle, ja tilaisuudet tallennetaan henkilökunnalle myöhemmin katsottavaksi. Päiväkahvien teemat noudattelevat AKE Lapin toiminnan tavoitteita, mutta tarpeen mukaan esille nostetaan myös ajankohtaisia aiheita
Päiväkahveja järjestettiin vuoden aikana 21 kertaa, lisäksi yksi kerta on jaettu vain tallenteena. Päiväkahvien teemoina tai vierailijoina ovat olleet:
18.1. Kuulumisia alueelta ja tämän vuoden suunnitelmia
23.1. Lappi-kirjallisuuspalkinnon ehdokkaiden esittely / Tiina Heinänen Sompion kirjasto, Sari Hakko, Kittilän kirjasto, Sirpa Tolonen Kolarin kirjasto ja Virva Jakkula Posion kirjasto
2.2. Kirjastokaverit-toiminta / Salla ja Posio sekä Uusi pilottisopimus kirjallisuuden ja kuvituksen käytöstä kirjastojen digitaalisissa kanavissa / Johanna Selkee, Kuntaliitto
16.2. Ammatillinen kukoistus 360: kirjastolaisen hyvinvointiohjelma / Juliaana Grahn & Mervi Hietanen, AkePike
2.3. Kirjastokaverit-toiminta / Ranua ja Kemijärvi, Kittilä ja Utsjoki
16.3. Ajankohtaistietoa informaatiotutkimuksen opinnoista Oulun yliopistossa sekä informaatiotutkimuksen tämänhetkisistä teemoista / Heidi Enwald, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto
29.3. Kirjastokaverit-toiminta / Inari ja Muonio sekä Kittilä ja Utsjoki
13.4. Ympäristötoivon lainasto -hankkeen kuulumiset / Kimmo Korteniemi, Rovaniemen kaupunginkirjasto
27.4. Simon ja Tervolan valokuvaprojekti / Mari Parpala OpenDigiTalo, Jonne Kauppi Simon kirjasto
25.5. Paluu Lapin kirjastopäivien tunnelmiin ja teemoihin, sekä yhteiselle Howspace-alustalle jätettyjen kommenttien läpikäynti.
8.6. Lapin kirjaston henkilökunnalle tehdyn AKE-toiminnan kyselyn tuloksia / Esko Nousiainen. AVI:n ja AKE:n syksyn koulutustarjonta / Satu Ihanamäki, Lapin AVI ja Leena Kinnunen, AKE Lappi. Lisäksi henkilökunnan kirjavinkkausta työkavereille.
12.7. Ekstra-kahvit: Käytännön ideoita aikuisten mediakasvatukseen Vaara-kirjastojen mediasivistyssuunnitelmasta / Marja Lätti (vain tallenne)
24.8. AVI perehdytyskahvit / Satu Ihanamäki, Lapin AVI
7.9. Informaatiotutkimuksen opiskelusta Tampereen yliopistossa / Tuomas Harviainen
21.9. AKE perehdytyskahvit / AKE Lapin tiimi
28.9. Ideoita ja ajatuksia Tanskasta AVI:n opintomatkalta / Nina Sipola, Rovaniemi ja Paula Löppönen, Muonio
5.10. Minun kirjastoni – yhdessä enemmän : miten hankkeessa kehitetty toiminta jatkuu kirjaston perustyönä / Heidi Petrov, Oulun kaupunginkirjasto. Kokemuksia AKE-kirjastojen mentorointiohjelmasta / Hanna Laitinen, Tornionlaakson kirjasto ja Laura Pitkänen, Sodankylän kirjasto
19.10. Lanu-päiväkahvien kyselytunti. Mitä tapahtuu vauvojen runokylpylöissä? Mitä tarvii ottaa huomioon ja kuinka sellaisen voisi järjestää omassa kirjastossa? / Pirkko Ilmanen kirjastopedagogi, sanataide-, kirjallisuusterapia- ja lasten tunnetaito-ohjaaja, Espoon Entresse.
2.11. Erityisasiakkaat kirjastossa / Sini Springare ja Hanna Satta, Neppari- Nepsyperheiden arki näkyväksi- hanke
16.11. Paikallisen, alueellisen ja valtakunnallisen hiekkalaatikolla : miten toteutan kirjastolakia kirjastossani? / Satu Ihanamäki, Lapin AVI ja Leena Kinnunen, AKE Lappi
30.11. Työvaihto ulkomaille ja muita vaihtoehtoja kv-toimintaan / Kristiina Hoikka, AKE Lappi. Miten kv-vaihdosta saatiin lisäosaamista mm. sähköisten palveluiden, aikuisten ja lanun tapahtumatuotantoon ja hakeutuvien kirjastopalveluiden kehittämiseen / Tuomo Lindfors, Iisalmen kaupunginkirjasto.
14.12 Tip tap! Pikkujoulut huippuosaajille – eli kaikille kirjastolaisille Turun AKEn vetäminä. Psykologi Tiina Ekmanin alustus ja paneelikeskustelu, jossa Ekmanin lisäksi mukana Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Juha Manninen, Huittisten kirjasto- ja kulttuuritoimenjohtaja Anni Tormas, Turun kaupunginkirjaston kirjastonhoitajan ja tuoreehko alanvaihtaja Emmi Louhivuori sekä kirjastoalan moniottelija Päivi Jokitalo, joka myös moderoi keskustelun. (Tallenne vain osasta tilaisuutta).
Päiväkahvien yhteenlaskettu osallistujamäärä oli 294 henkeä, yhdessä tilaisuudessa oli keskimäärin 14 osallistujaa. Vähintään yksille päiväkahveille osallistui 93 henkeä Lapin kirjastoista. Päiväkahvien tallenteita katsottiin yhteenä 535 kertaa, eli yhden tallenteen katsoi keskimäärin 24 henkeä. Päiväkahveja on järjestetty 20 – 26 kertaa vuodessa viime vuosien aikana. Keskimääräinen osallistuja- ja tallenteen katselumäärä on pikkuhiljaa laskenut, kuten alla olevasta taulukosta ilmenee.
Taulukko 1. Lapin kirjastojen päiväkahvien osallistujat ja tallenteen katsomiskerrat 2021 – 2023.
Vuosi | Osallistujia keskimäärin / tilaisuus | Yksittäisen tallenteen keskimääräinen katsojamäärä |
2023 | 14 | 24 |
2022 | 19 | 35 |
2021 | 22 | 20 |
Liboppi
Libopin toimituskunnassa AKE Lappia vuoden 2023 aikana edustivat Emma Rask, Esko Nousiainen ja Kristiina Hoikka.
AKE Lappi toteutti yhteistyössä ERTE Saamelaiskirjaston kanssa Girjajín – saamelaisen kulttuurin ja kirjallisuuden kurssin Liboppiin. Kurssilla toimivat ERTE Saamelaiskirjaston lisäksi asiantuntijoina emeritusprofessori Veli-Pekka Lehtola Oulun yliopiston Giellagas-instituutista sekä Saamelaisessa korkeakoulussa Kautokeinossa kirjallisuuden professorina toiminut Vuokko Hirvonen. Kurssi julkaistiin aluksi lokakuussa Lapin kirjastojen henkilökunnalle käyttöön ja julkisesti Liboppiin tammikuussa 2024.
Liboppiin tuotetuista kaikille avoimista kursseista tiedotettiin alueen kirjastojen työntekijöitä samalla kannustaen liittymään kursseille ja suorittamaan kokonaisuuksia. Lisäksi AKE Lappi jakoi keskitetysti alueen kirjastojen henkilökunnalle kursseille tarvittavia kurssiavaimia.
Vertaisoppimista Kirjastokaveri-toiminnassa
Vuoden 2022 puolella aloitetulla Kirjastokaverit -toiminnalla pyrittiin vahvistamaan Lapin kirjastojen keskinäistä vuorovaikutusta perustamalla kirjastopareja kahden, suunnilleen samankokoisen kirjaston kesken. Kirjastokaveri-parit muodostettiin seuraavista kirjastoista: Ranua – Kemijärvi, Tervola – Kolari, Muonio – Inari, Sompio – Tornionlaakso, Posio – Salla, Kittilä – Utsjoki, Simo – Tornio, Kemi – Keminmaa – Enontekiö.
Kirjastokaveri-toiminnassa pareille tarjottiin mahdollisuus vierailla toistensa kirjastoissa ja tutustua tiloihin, palveluihin ja henkilökuntaan. Tehtäväksi annettiin myös valita Lapin kirjaston strategian päämääristä 1-2 kehittämiskohdetta, joita Kirjastokaverit voisivat alkaa yhdessä työstää. AKE Lappi rahoitti vierailujen matka- ja majoituskulut, kuntien kirjastot vastasivat itse muista kuluista. Vuoden 2022 puolella toteutui yhteensä 8 vierailua, ja loput ohjelman mukaiset vierailut vuoden 2023 puolella:
Enontekiö -> Kemi 6.-7.11.
Muonio -> Inari 27.-28.2
Simo -> Tornio 27.10.
Tornionlaakso → Sompio 2.-3.2.
Utsjoki-> Kittilä 14.2.
Tornio -> Simo -vierailu ei toteutunut Tornion kirjaston remontin vuoksi, samoin Keminmaan ja Kemin vierailut Enontekiölle eivät toteutuneet.
Vierailuille kirjastoista lähti yhteensä 21 henkeä. Osa vierailuista järjestettiin kaksipäiväisinä pitkien etäisyyksien vuoksi.
Kirjastot esittelivät kaverikirjastojaan Lapin kirjastopäivillä Ranualla 11.-12.5. KirjastokaveriMessuilla, joista saatiin sekä esittelijöiltä ja osallistujilta positiivista palautetta. Kirjastot kertoivat vierailuistaan myös Lapin kirjastojen päiväkahveilla sekä AKE Lapin uutiskirjeessä, esimerkkinä Muonion vierailu Inarin kirjastoon.
Toiminnasta tehtyyn kyselyyn alueen kirjastoille ja kirjastojen johtajille saatiin yhteensä 20 vastausta. Kirjastokaveri-toiminnan suurimpana hyötynä nostettiin esille mm. vertaistuki ja -oppiminen, verkostoituminen ja toisiin tutustuminen, mukava yhdessäolo, kokemusten vaihtaminen, käytänteiden vertailu sekä oman toiminnan näkeminen ulkopuolisen silmin ja toisilta saadut vinkit oman kirjaston toiminnan kehittämiseen. Hankaluutena nähtiin ajan riittäminen niin vierailuille että toiminnan jatkaminen niiden jälkeen sekä pitkät välimatkat. Jatkossa toiminnalle toivottiin tarkemmin kuvattuja tavoitteita ja selkeämpää ohjeistusta vierailujen toteuttamiseen.
Pohjoisen verkosto
Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan alueiden kirjastojen esihenkilöille sekä muissa työnjohdollisissa tehtävissä toimiville henkilöille kohdennetut Positiivisen johtamisen päivät – Pohjoisen kirjastojen esihenkilöpäivät järjestettiin Luostolla 30.–31.8.2023. Päivät toteutettiin yhteistyössä AKE Oulun sekä Pohjois-Suomen että Lapin AVI:en kanssa. Päiville osallistui Lapin kirjastoista 17 kirjastonjohtajaa tai esihenkilöä sekä AKE-koordinaattorit.
Pohjoisen kirjastojen esihenkilöpäivillä starttasi Positiivisen johtamisen verkkokurssi, jonne Lapista ilmoittautui mukaan 6 esihenkilöä tai johtajaa. Koulutuksen tuottaa Resis Oy, ja se kestää vuoden verran.
Pohjoisen verkostolle järjestettiin myös esihenkilöiden verkostoitumiswebinaari 30.3. aiheesta Vuorovaikutustaidot: viestijäkuva, erilaiset viestintätyylit ja assertiivisuus. Kouluttajana toimi Jutta Laino-Tabell Ohjaamosta. Ryhmälle pidettiin myös neljä tiedotustilaisuutta valtakunnallisen e-kirjasto-hankkeen vaikutuksista Pohjoisen eKirjastoon ja sen yhteistyösopimukseen.
Valtakunnallinen mentorointiohjelma Tornado
Vuonna 2022 Joensuun, Kuopion, Lahden, Porvoon, Rovaniemen, Tampereen ja Vaasan alueellista kehittämistehtävää hoitavat kirjastot järjestivät yhteisen mentorointiohjelman. Mentorointiohjelman toiminnan tavoite ja sisältö määräytyi aktorien tarpeiden perusteella. Lapin alueelta ohjelmassa olivat mukana Hanna Laitinen Tornionlaakson kirjastosta ja Laura Pitkänen Tervolan kirjastosta.
Mentorointiohjelma jatkui vuoden 2023 puolella vielä kolmen tapaamisen verran. Loppuvuodesta yhteistyössä Rovaniemen, Joensuun, Kuopion, Porvoon, Tampereen ja Vaasan AKE kirjastojen kesken ryhdyttiin suunnittelmaan uutta mentorointiohjelmaa vuodelle 2024.
Tiedotus
Viestinnän keskeisiä kanavia ovat verkkotapaamiset ja lähikokoukset, AKE Lapin uutiskirje, verkkosivu kirjastojenlappi.fi, Lapin yleisten kirjastojen suljettu Facebook-ryhmä sekä sähköposti.
AKE Lapin uutiskirjeen tilaajien määrä vuoden 2023 lopussa oli 114, joista suurin osa on Lapin yleisten kirjastojen henkilökuntaa. Uutiskirjeet tuotettiin Emaileri-alustalla, ja niitä lähetettiin yhteensä 21 kappaletta vuoden 2023 aikana. Uutiskirjeiden avausprosentti on ollut hieman laskusuunnassa: 2023 : 61%, 2022: 69% ja 2021 : 74%. Uutiskirjeissä eniten klikattuja tekstejä ovat erilaiset Lapin kirjaston henkilökunnan kirjoittamat tekstit tai raportit, AKE Lapin toimintasuunnitelmat ja vuosiraportit, sekä Lapin kirjaston johtoryhmän kokousten koosteet. Uutiskirjeen sisällöt tuotetaan pääosin AKE Lapin toimesta, lisäksi saatiin kuusi pidempää kirjoitusta alueen johtajilta säännöllisesti ilmestyvään johtajapalstaan.
AKE ylläpitää kirjastojenlappi.fi-verkkosivua, johon kootaan tietoa tulevista koulutuksista, toimintasuunnitelmista ja -raporteista. Lisäksi sivuille kootaan Lapin kirjastojen yhteistä ohjausmateriaalia. Sivuja uudistettiin syksyllä, ja kaikki AKE:n alueen kirjastoille tarjoamat palvelut koottiin yhteen AKE-tarjottimeksi.
Vuonna 2023 vierailluimmat sivut olivat etusivun jälkeen: Kirjastokaverit, Koha, AKEn palvelutarjotin, Koulutukset, Arkistot, Virtaviivaista työtä -koulutus, Päiväkahvit, Lapin kirjaston strategia sekä Faktat kohilleen – koulutuskokonaisuus.
AKE Lappi tuotti mainosmateriaalina logolla mikrokuituliinoja ja huulirasvoja jaettavaksi esim. aluekierroksella ja koulutuksissa.
Valtakunnallinen verkostoituminen
AKE Lapin koordinaattorit osallistuivat AKE-alueiden yhteisiin etätapaamisiin ja kehittämistehtävästä vastaava Nina Sipola osallistui VAKE/AKE-johtajien vapaamuotoisiin tapaamisiin. Leena Kinnunen ja Esko Nousiainen osallistuivat Tampereella 20.-21.4. järjestettyyn AKE-koordinaattoritapaamiseen, missä he pitivät esityksen AKE Lapin toiminnasta ja toiminnan suunnittelusta. Kristiina Hoikka ja Nina Sipola osallistuivat AKEn linjakokoukseen 4.10. Helsingissä. Rovaniemen keväällä 2023 aloittaneet asiakaspalvelupäälliköt osallistuivat Kirjastonjohtajien neuvottelupäiville Espoossa 5.-6.10.
Talouden toteutuma
AKE Lapille myönnettiin vuodelle 2023 toiminta-avustusta 177 000 euroa.
Henkilövaihdosten vuoksi sekä palkanlaskennan siirtyessä yksityiseltä palveluntarjoajalta kaupungin omaksi toiminnaksi talouden seurannassa oli vaikeuksia. Näiden johdosta avustukselle ei ennätetty hakea käyttötarkoituksen muutosta riittävän ajoissa. Lähi- ja etäkoulutukset eivät toteutuneet alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, joten henkilökunnan osaamisen kehittämisessä ja vuorovaikutuksen ja yhteistyön vahvistamisessa kokeiltiin kahta uutta verkkoalustaa, Topaasiaa ja Howspacea.
Avustuksesta 104851 euroa käytettiin henkilöstökuluihin, mihin sisältyy joidenkin kouluttajien palkkana maksetut korvaukset.
Talousarvio ylittyi 1163 eurolla, joka jää Rovaniemen kaupungin vastattavaksi.
Taulukko. AKE Lapin talousarvion toteutuma vuonna 2023
Alueellinen kehittämistehtävä Lappi 2023 Talousarvion toteutuma | ||
Haettu avustus | Toteutuma | |
Palkat | 104394 | 104851* |
Asiantuntijakulut | 18500 | 10419 |
Matka- ja majoituskulut | 14795 | 14176 |
Tilavuokrat | 920 | 243 |
Koulutusten kahvitarjoilut | 1740 | 1652 |
Muut kulut | 34285 | 38017 |
Laitteet, materiaalit, ohjelmat | 3117 | 9280 |
YHTEENSÄ | 177751 | 178637 |
MYÖNNETTY AVUSTUS | 177000 | |
Kela-korvaus sairauspoissaolosta | 474 | |
Budjetin ylitys | 1163 |
* Toteutuneisiin palkkoihin sisältyy kouluttajille palkkoina maksettuja työkorvauksia lisineen.
Arviointi ja jatkosuunnitelmat
Vaikka AKE-tiimissä oli vuoden mittaan paljon vaihtuvuutta, pystyttiin toiminta toteuttamaan pääsääntöisesti suunnitellusti. Vaihtuvuus vaikutti kuitenkin pitkäjänteiseen suunnitteluun. Lähikoulutuksia oli suunniteltua vähemmän, mutta niihin osallistuttiin kuitenkin laajasti eri kirjastoista. Koulutusten järjestämisessä on harkittava tarkkaan, mitä koulutuksista on syytä järjestää lähikoulutuksina, ja mitkä voidaan toteuttaa webinaareina, vertaisoppimalla tai muilla koulutusmenetelmillä. Etäyhteysmahdollisuudet ovat hyvin suosittuja, mutta toisaalta toivotaan myös kasvokkain tapaamista ja spontaania vuorovaikutusta.
Lapin kirjastojen päiväkahvien osallistujamäärä on osoittanut laskemisen merkkejä. Syynä voi olla esimerkiksi toimipisteissä koettu kiire tai aiheiden kiinnostamattomuus. Keskusteluissa on tullut esille tarve vuorovaikutuksen lisäämiseen sekä alueen omien uutisten ja kuulumisten vaihtoon. Tästä syystä vuoden 2024 alusta päiväkahvien kestoa pidennetään ja jokaiselle kerralle varataan aikaa kuulumisten ja uutisten vaihtoon. Lisäksi teemoja pyritään tuomaan lähemmäs kirjastotyön arkea unohtamatta kuitenkaan ajankohtaisia sekä mahdollisesti haastavampia aiheita. Päiväkahvien teemoista ja vierailijoista kerätään tietoa aluekierroksella sekä keväällä 2024 alueen henkilökunnalle tehtävällä kyselyllä.
Koulutuspalautteiden osalta vuoden lopulla siirryttiin kevyempään palautteiden keruuseen, jolla toivottavasti nostetaan saadun palautteen määrää niin koulutuksista kuin muusta AKE-toiminnasta.
Vuoden aikana otettiin kokeiluun uusina alustoina Howspace ja Topaasia. Näiden käyttöä jatketaan hyvien kokemusten perusteella. Uudet alustat ja kokeilut ovat oppimisen paikkoja niin järjestäjille kuin osallistujille, ja onnistuessaan vahvistavat resilienssiä ja luovat onnistumisen kokemuksia.
Aluekierrokset koetaan tärkeiksi niin kirjastojen kuin AKE-tiimin näkökulmasta, sillä niillä saadaan tärkeää tietoa alueen kirjastojen tilanteesta sekä tarpeista. Aluekierros on Lapin etäisyyksien vuoksi suhteellisen vaativa prosessi, joten kirjastoissa pystytään käymään vuorovuosina. Vuoden 2024 aikana on tavoite vierailla Kemijärven, Keminmaan, Kolarin, Pelkosenniemen, Savukosken, Sodankylän, Ylitornion, Pellon, Ranuan, Sallan, Tervolan ja Tornion kirjastoissa.
Kirjastokaveri-toiminta koettiin onnistuneeksi tavaksi tutustua toisten kirjastojen henkilökuntaan sekä kirjastojen palveluihin. Vierailuista saatiin myös palautetta ja kehittämisideoita oman kirjaston kehittämiseen. Toiminnasta kerätyn palautteen perusteella toimintaa jatketaan vuonna 2024 uusin Kirjastokaveri-parein. Palautteessa nostettiin esille ohjeistuksen puutteellisuus ja tavoitteiden epämääräisyys, jonka vuoksi toimintaa konseptoidaan tarkemmin heti alkuvuodesta 2024. Uudet parit pyritään muodostamaan niin, että vierailut olisi mahdollista toteuttaa suurimmaksi osin yksipäiväisinä. Kirjastokaveri-toiminta on herättänyt kiinnostusta myös muilla AKE-alueilla, ja esimerkiksi Turussa ollaan aloittamassa vastaavaa toimintaa Lapin mallin mukaisesti.
AKE Lapin Uutiskirje ja kirjastojenlappi.fi -sivu ovat toimivia tiedotuskanavia, joilla tavoitetaan iso osa alueen kirjastohenkilökuntaa. Instagram-tilillä viestintää on ollut satunnaisesti, ja sen osalta on keskusteltava viestinnän sisällöstä ja tiheydestä sekä kohderyhmästä.
AKE Lappi teki kyselyn alueen henkilökunnalle keväällä 2023. Kysely kannattaa järjestää vuosittain, jotta saadaan tietoa onko toiminta ollut oikeansuuntaista ja oikein kohdennettua, sekä saadaan esille kirjastojen toiveita ja tarpeita osaamisen kehittämisen ja kirjastojen vuorovaikutuksen kehittämisen suhteen. Kyselyissä on mahdollista käyttää edellisten vuosien kyselypohjia, jotta saadaan vertailukelpoista tietoa toiminnan kehittymisestä.
AKE Lapin ohjausryhmän toiminta vakiintui ja ryhmä kokoontui säännöllisesti. Ohjausryhmä on erittäin tarpeellinen tuki AKE-toiminnan kehittämiselle ja ideoinnille. Syksyllä järjestetty lähitapaaminen oli merkittävä yhteisen vuorovaikutuksen kehittymiselle ja ryhmän yhtenäisyydelle, joten lähitapaamisia on pyrittävä järjestämään esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa. Yhteistyö muiden AKE-alueiden kanssa on osoittautunut hyväksi keinoksi toteuttaa eri tyyppisiä koulutuksia sekä muulla tavoin kehittää toimintaa, samalla myös AKE-koordinaattorien välinen tiedon- ja osaamisenvaihto vahvistuu. Yhteistyötä on tarkoitus jatkaakin mm. mentorointiohjelman sekä erilaisten koulutusten muodossa jatkossakin.
Lapin kirjastojen henkilökunnalle tehty kysely
AKE Lappi järjesti Lapin yleisten kirjastojen henkilökunnalle kyselyn alueellisen kehittämiskirjaston toiminnasta huhti-toukokuun aikana. Edellisen kerran AKE-toiminnasta järjestettiin kysely vuoden 2021 lopulla, ja kysymykset olivat valtaosin samoja. Kyselyn tulos tarjoaa siis AKElle vertailukelpoista dataa, joka mahdollista myös kehitystrendien tarkastelun. Kyselyn tulosta käytiin läpi Lapin kirjastojen päiväkahveilla 8.6.
Kysely koostui teemallisesti sisällöistä, jossa kartoitettiin vastaajien työkokemusta alalta, AKEn lakisääteisten tehtävien ja tehtävää hoitavien koordinaattorien tunnettuutta, erikokoisten kirjastojen tarpeiden huomiointia, AKE Lapin viestinnän laatua ja määrää, koulutustarjonnan laatua, määrää ja vaikuttavuutta, vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen tukemista sekä AKE koordinaattorien ammattitaitoa ja saavutettavuutta. Jokaisesta osa-alueesta kysyttiin monivalinta- ja 1-5 skaalakysymyksiä sekä vapaasti muotoituja avokysymyksiä. Vastauksia tämän vuoden kyselyyn tuli yhteensä 43 kappaletta. Vuoden 2021 kyselyyn kertyi yhteensä 48 kappaletta, joten vastaajajoukko kutistui hieman.
Kyselyyn vastaajista suurin osa oli työskennellyt kirjastoalalla yli 10 vuotta. Tietoisuus alueellisen kehittämistehtävän lakisääteisistä tehtävistä sekä tehtävää hoitavista koordinaattoreista oli kyselyn vastausten mukaan hyvällä tasolla. Tietoisuus oli jopa hieman kasvanut edellisen kyselyn vastauksiin verrattuna. Erikokoisten kirjastojen tarpeiden huomiointi AKE-työssä on onnistunut kyselyn vastaajien mukaan kohtalaisen hyvin.
Kyselyyn vastaajat olivat pääasiallisesti tyytyväisiä AKE Lapin viestintään ja määrään. Lukemat olivat viestinnän osalta hieman parantuneet edellisestä kyselystä. Tärkeimpinä tiedotuskanavina pidettiin AKE Lapin uutiskirjettä, Lapin kirjastojen päiväkahveja sekä sähköpostia. Koulutukset koettiin valtaosin vastaavan tarpeisiin, ja koulutusmenetelmät koettiin olleen toimivia ja sopivia. Koulutuksiin oli pystytty osallistumaan pääasiallisesti kohtalaisen hyvin, tosin vastauksista kävi myös ilmi, että yli neljäsosa vastaajista ei ole pystynyt osallistumaan koulutuksiin niin usein kuin olisi halunnut. Sekä etä- että lähikoulutukset koettiin mieluisimmiksi tavoiksi kouluttautua. Lisäksi suurin osa vastaajista kertoi AKE toiminnan kehittäneen osaamistaan.
Suurimmat muutokset vuoden 2021 kyselyyn verrattuna ilmeni vuorovaikutuksen ja verkostoitumisen tukemisessa. Liki puolet vastaajista oli täysin samaa mieltä väitteen kanssa, jonka mukaan AKE Lappi on tukenut Lapin kirjastojen keskinäistä vuorovaikutusta. Vuoden 2021 kyselyssä täysin samaa mieltä väitteen kanssa oli vajaa neljännes vastaajista. Yli 60 % vastaajista koki, että AKE Lappi on tukenut henkilökohtaista verkostoitumista joko hyvin tai erittäin hyvin. Edellisessä kyselyssä kyseinen prosentti oli n. 54 %, joten pientä parannusta on havaittavissa myös henkilökohtaisen verkostoitumisen tukemisessa. AKE Lapin koordinaattorit puolestaan koettiin olevan vastaajien mukaan ammattitaitoisia sekä myös helposti saavutettavissa.
Kyselyn avovastauksista nousi esiin pääasiallisesti toiveet vuorovaikutuksen tukemisen ja mahdollisuuksien luonnin jatkamisesta, laadukkaasta tiedonjakamisesta ja viestinnästä, huoli kirjastojen resurssien riittävyydestä sekä AKE-toiminnan tarjoamasta tuesta ja roolista innostajana kirjastoja kohtaan.
Vertailu edellisten vuosien toimintaan
Taulukko. AKE Lapin toiminta vuonna 2023 verrattuna vuosiiin 2020-2022
Toteutuma 2020 | Toteutuma 2021 | Toteutuma 2022 | Toteutuma 2023 |
Koulutusten määrä | |||
Koulutukset pystyttiin pääsääntöisesti toteuttamaan joko lähi- tai etäkoulutuksina | Koulutukset pysyttiin järjestämään lähes suunnitelman mukaan. Koulutusten yhteismäärä 14. | Koulutukset pysyttiin
järjestämään pääsääntöisesti suunnitelman mukaan. Koulutusten yhteismäärä 11 kappaletta. |
Teemallisesti koulutukset noudattivat suunnitelmaa, lähikoulutuspäiviä oli suunniteltua vähemmän, etäkoulutuksissa määrällinen tavoite saavutettiin. |
Lähikoulutuksiin osallistujien määrä | |||
19,6 osallistujaa / koulutus | 36 osallistujaa / koulutus | 32,67 osallistujaa / koulutus | 35,25 osallistujaa / koulutus |
Osallistuminen koulutuksiin eri kirjastoista | |||
Koulutuksiin osallistui 2- 55 osallistujaa kunnista lukuun ottamatta kolmen kunnan seutukirjastoa. | Koulutuksiin osallistui 1-122 henkilöä kaikista Lapin alueen kunnista. | Koulutuksiin osallistui
1-106 henkilöä kaikista Lapin alueen kunnista/seutukirjastoista. |
Koulutuksiin osallistujia kaikista kunnista 3 – 92 henkilöä. |
Koulutuspalautteiden arvioiden keskiarvo | |||
4,17 (mittariasteikko 1 – 5) | 4,23 (mittariasteikko 1 – 5) | 4,24 (mittariasteikko 1 – 5) | 4,22 (mittariasteikko 1- 5) |
Vertaisoppijoiden määrä | |||
2 vertaisoppijaa. Osallistujien määrää rajoittivat mm. kuntien matkustusrajoitukset. | 4 vertaisoppijaa, yhteensä 8 vertaisoppimispäivää | Kirjastokaveri-toiminnassa 8 vierailulla kävi 46 henkilöä. | Kirjastokaveri-toiminnassa 5 vierailulla kävi 21 henkilöä. |
Lapin kirjaston viikkopalavereiden tavoittavuus | |||
Verkkoalustojen vaihtumisen vuoksi ei ole tarkkaa tietoa. Osallistuminen oli kuitenkin aktiivista, joten oletettavasti tavoitteeseen päästiin. | Nimeksi vakiinnutettiin Lapin kirjastojen päiväkahvit. Osallistujia yhteensä 577, tallenteita katsottu 413 kertaa. | Osallistujia yhteensä 381, tallenteita katsottu 627 kertaa. | Osallistujia yhteensä 294, tallenteita katsottu 535 kertaa. |
Kirjastojenlappi.fi – sivuston uutisten tilaajat | |||
Verkkosivun uutisten tilausmahdollisuuden sijaan päätettiin hankkia uutiskirje, jolla oli tilaajia 73. | Uutiskirjeen tilaajia vuoden 2021 lopussa yhteensä 105 henkeä. | Uutiskirjeen tilaajia vuoden 2022 lopussa yhteensä 110 henkeä. | Uutiskirjeen tilaajia vuoden 2023 lopussa yhteensä 114 henkeä. |
Seuraajien määrä AKE-Lapin Instagramissa | |||
– | Instagram-tiliä ei perustettu vuoden 2021 aikana. | Seuraajien määrä 180 | Seuraajien määrä 201 |